Grupa 4-latki „Żabki”

Witamy serdecznie Rodziców i Dzieci z  gr. Żabki. Jest to dla nas wszystkich trudny czas, ale spróbujmy go dobrze wykorzystać. Poświęćmy naszym dzieciom (pomimo innych obowiązków) trochę czasu.

Pozdrawiamy serdecznie i życzymy zdrówka:-) Nauczycielki z grupy.

 

26.03.2020 r. czwartek

  1. „Rozkwitają pączki kwiatów” – zabawa muzyczno-ruchowa. Dziecko z chusteczką w rączce  przy muzyce improwizuje spokojny ruch.

  1. „Pączki” – oglądanie gałązek krzewów i drzew. Rodzic pokazuje dziecku gałązki drzew lub krzewów oraz ciastka – pączki. Może zadać pytania: – Jak nazywają się te ciastka? – Czy wiesz, jak nazywają się te zgrubienia? – Które pączki nadają się do jedzenia? – Kto zjada te pączki z gałązek? – Co na wiosnę wyrasta z pączków na gałęziach? Po krótkiej rozmowie R. zwraca uwagę na różne znaczenia słowa pączek – okrągłe ciastko i miejsce, z którego wyrastają liście, kwiaty, nowe pędy roślin. Wspólnie zastanawiają się, jakie warunki trzeba stworzyć, aby z pączków wyrosły liście. Na koniec wspólnie zjadają pączka a gałązki wstawiają do wazonu i prowadzą obserwacje.
  2. „Wiosenna paleta” – rozpoznawanie i nazywanie kolorów charakterystycznych dla wiosny, tworzenie rysunku z wykorzystaniem palety wiosennych barw. ( wspólne wykonanie wiosennego rysunku np. farbami)
  3. „Śpiący miś” – zabawy przy piosence.

  1. „Widzące paluszki” – doskonalenie percepcji zmysłowej. Rodzic z dzieckiem siadają na dywanie. Przed nimi na środku są zgromadzone skrawki i ścinki różnego rodzaju materiałów o zróżnicowanej fakturze: gładkie, lejące tkaniny, szorstkie dzianiny o grubych splotach, miękkie kawałeczki, przedmioty o ciekawej strukturze, np.: pumeks, gąbka, zmywak kuchenny. Dz. bierze wybrane materiały i przedmioty do rąk i bada ich miękkość, fakturę. Opisuje swoje wrażenia. Po zapoznaniu się ze wszystkimi materiałami dz. z  zawiązanymi oczami ponownie bada wybrane próbki, starając się odgadnąć, czego dotyka. Przykładowe pytania: – Czy ten materiał jest miękki czy twardy, gładki czy szorstki, gruby czy cienki? – Czy dotyk sprawia wam przyjemność, czy drażni? Dlaczego?

Dostosowanie do potrzeb edukacyjnych:

 

– „Rozkwitają pączki kwiatów” – zabawa muzyczno-ruchowa

– zabawa „pączki ”– oglądanie gałązek krzewów i drzew. Co na wiosnę wyrasta z pączków na gałęziach? Po krótkiej rozmowie R. zwraca uwagę na różne znaczenia słowa pączek – okrągłe ciastko i miejsce, z którego wyrastają liście, kwiaty, nowe pędy roślin. Pokazanie różnic na materiale obrazkowym.

– rozróżnianie i wskazywanie kolorów charakterystycznych dla wiosny, (jakiego koloru się gałązki krzewów, drzew, traw,kwiatków)

– kolorowanie kwiatka wiosennego  ( rodzic rysuje kwiat)

– zabawy manipulacyjne z rożnymi materiałami ( przedmioty duże i małe, błyszczące i matowe , miękkie i twarde)

27.03.2020 r. piątek

  1. „Słońce, deszcz, burza” – zabawa muzyczno-ruchowa. Rodzic akompaniuje do zabawy na dowolnym instrumencie (albo wyklaskuje rytm). Dziecko odpowiednio reagują ruchem na sygnały muzyczne. Rytm do marszu (średnio głośno) oznacza maszerowanie po pokoju (świeci słońce). Szybki akompaniament zaprasza do biegania (kropelki deszczu). Głośne dźwięki (burza) są sygnałem do schowania się np. pod łóżkiem.
  2. „Zielony kącik” – przygotowania do założenia hodowli roślin . Rodzic pokazuje dzieciom przygotowane do późniejszych działań przedmioty: cebule do posadzenia, różne nasiona do wysiania (np. słonecznik, fasola, rzeżucha, owies), pojemniki (doniczki, skrzynki, słoiki).R. rozmawia z dzieckiem na temat zgromadzonych rzeczy, pyta, czy rozpoznają je i wiedzą, do czego one służą, i czy domyślają się, czym będą się zajmować. Wspólnie przygotowują miejsce, gdzie będzie domowy kącik przyrody. Następnie dzieci sadzą lub sieją wybrane nasiona, zasypują ziemią i podlewają. Zachęcam dzieci do codziennej obserwacji wzrostu, zachodzących zmian, do założenia ilustrowanego dziennika obserwacji. Powodzenia
  3. „Wiosenny bukiet” – doskonalenie sprawności manualnej i precyzji ruchu. Potrzebna będzie zielona kartka A4( może być biała pomalowana na zielono), składamy ją w harmonijkę wzdłuż dłuższego boku. Gotową harmonijkę składamy na pół, tak aby powstało półkole, i sklejamy obie części ze sobą. Tak powstały wachlarz naklejamy na szeroki pasek sztywnego zielonego kartonu. Następnie dzieci rysują kwiaty tulipanów w różnych kolorach, wycinają je  i przyklejają  z jednej strony do zielonego wachlarza tak, żeby całość wyglądała jak piękny wiosenny klomb. (Główki tulipanów mogą odrobinę wystawać ponad wachlarz).
  4. „Kwiatki na łące – zabawa ruchowa przy muzyce. Dzieci( włączamy rodzeństwo) są „kwiatkami”. Chwytają się za ręce i przykucają blisko siebie. Rodzic włącza muzykę (dowolną), najpierw cicho, stopniowo coraz głośniej, „kwiatki” zaczynają „się rozwijać” – dzieci wstają i zaczynają spacerować po pokoju . Gdy muzyka cichnie – „kwiatki” powoli „zamykają się”, dzieci wracają do pozycji wyjściowej.
  5. „Wiosenne kwiaty” – oglądanie zdjęć i albumów przyrodniczych. Rodzice pokazują zdjęcia kwiatów, które kwitną wiosną (tulipany, żonkile, przebiśniegi, krokusy), i wiosennych krajobrazów.

Dostosowanie do potrzeb edukacyjnych :

 

– „Słońce, deszcz, burza” – zabawa muzyczno-ruchowa.Dziecko odpowiednio reaguje ruchem na sygnały muzyczne, reaguje na zmiany tempa i dynamiki.

 „Zielony kącik” – przygotowania do założenia hodowli roślin. Dziecko powtarza po rodzicu nazwy roslin , które będą sadzone.

– próby rysowania wiosennych kwiatów i wycinanie ich. Stworzenie bukietu i przeliczenie wyciętych kwiatków.

– wspólne oglądanie wiosennych kwiatów w albumie. Powtarzanie i utrwalanie nazw kwiatów -poszerzanie wiedzy przyrodniczej.

30.03.2020r. poniedziałek

1.„Przyloty” – prezentacja ptaków, które wiosną wracają z południa. Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat zmian zachodzących w przyrodzie wczesną wiosną, np. zmiany temperatury, dłuższe dni, zmiany zachowania zwierząt, powrót  kilku gatunków ptaków z ciepłych krajów. Dzieci mogą pokolorować ilustrację bociana.

kolorowe-obrazki.pl/kolorowanki-bocian/

 

  1. Wiosenna pobudka” – opowieść ruchowa przy muzyce.

Pierwsze budzą się skowronki, potem jaskółki i czyżyki, ostatnie – słowiki, ponieważ śpiewały całą noc przy księżycu i jeszcze są bardzo śpiące. Najpierw budzą się głodne pisklęta. Potem ich rodzice, ale nie wylatują od razu na polowanie. Powoli się przeciągają, najpierw prawe skrzydło, potem lewe, prawa nóżka, lewa nóżka. Czyszczą skrzydła, każde pióro po kolei. Wylatują z gniazd dla rozprostowania skrzydeł, krążą wokół swoich gniazd, potem wokół gniazd innych ptaków i po całym lesie. Łowią owady dla dzieci na śniadanie. W tym czasie młode ptaszki przeciągają się i rozprostowują skrzydełka w gniazdach. Który ptak złowi coś do jedzenia, wraca do swojego

gniazda nakarmić młode. Nakarmione pisklęta wylatują z gniazd i uczą się latać. Najpierw robią małe

kółka wokół własnego gniazda, potem większe wokół innych i po całym lesie.

  1. „Przygody ptaków” – konstruowanie gry planszowej, budowanie umiejętności współpracy, doskonalenie liczenia, utrwalenie nazw ptaków. Przygotowujemy karton, np. A3. Na kartonie rysujemy drogę z kwadratowych pól, miejsce startu i meta. Dzieci kolorują pola na powtarzające się sekwencje pięciu kolorów: czerwony, żółty, jasnoniebieski, pomarańczowy, jasnozielony. Następnie rysują czarną kredką na poszczególnych polach kropki: na żółtym – dwie, na niebieskim – trzy, na pomarańczowym – cztery, na zielonym – pięć. Czerwone pola pozostają bez kropek. Rodzic daje dziecku małe rysunki ptaków: dwa bociany, trzy skowronki, cztery czyżyki i pięć jaskółek. Dzieci kolorują ptaki i przyklejają w dowolnych miejscach na planszy. Gdy gra już jest gotowa, rodzic wyjaśnia reguły gry: Dzieci kolejno rzucają kostką i poruszają się o tyle pól, ile wskazuje kostka. Jeśli staną na polu z kropkami, liczą kropki i szukają na planszy ptaków, których jest tyle samo co kropek. Jeśli podadzą poprawną nazwę ptaka, zostają na tym polu, jeśli nie – wracają na poprzednie

miejsce. Jeżeli staną na czerwonym polu, muszą podskoczyć pięć razy na jednej nodze. Wygrywa ten,

kto pierwszy dotrze do mety. Miłej zabawy

 

  1. „Czy to ptak, czy to ssak?” – zabawa dydaktyczna. Przed dziećmi leżą ilustracje: wróbla, bociana, kury, jaskółki, kota, psa, konia. Rodzic prosi o wybranie tylko ilustracji ptaków. Po wybraniu przez dzieci odpowiednich obrazków R. pyta po czym rozpoznały ptaki, co mają wspólnego: bocian,

kura i jaskółka (skrzydła, dzioby, pióra i to, że wykluwają się z jajek). Następnie pyta jak nazywa się druga grupa zwierząt( ssaki) a ich wspólna cecha ukryta jest w nazwie. Te zwierzęta są ssakami, bo po urodzeniu ssą mleko matki. Wyglądają różnie, ale wszystkie ssą mleko.

 

  1. „Powrót z ciepłych krajów” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych, opowieść ruchowa. Rodzic opowiada i pokazuje ćwiczenia. Dzieci ilustrują ruchem opowieść i powtarzają ćwiczenia.

Daleko, daleko w ciepłych krajach… dzień się już kończył. Słońce znikało z pola widzenia. Jaskółki kończyły ptasi trening. Latały w powietrzu, ćwicząc swoje akrobacje. Kilka z nich było łapaczami… i miały szarfy… (może być apaszka mamy), a druga część musiała tak latać, by uciec swoim koleżankom… Gdy któraś jaskółka została złapana, zakładała szarfę i goniła swoich przyjaciół… Każdy chciał złapać i być złapanym. Nad treningiem czuwał trener –rodzic, który gwizdał na przewinienia i rozstrzygał spory… Trzeba było się wykazać nie lada szybkością i zwinnością… Kiedy jaskółki trenowały, przyleciało do nich stadko bocianów. Jaskółki oddały swojemu trenerowi szarfy, sfrunęły na ziemię i przywitały się z bocianami, to znaczy: stanęły na jednej nodze i pomachały swoimi małymi skrzydłami. Bociany, także stojące na jednej nodze, otworzyły dzioby… (rodzic

demonstruje złożenie rąk w długi dziób) i odpowiedziały głośnym: kle, kle. Na to jaskółki znów pomachały skrzydłami, a bociany zaklekotały: kle, kle. Po wymianie uprzejmości bociany przekazały jaskółkom wiadomość o nadejściu wiosny w Polsce i przygotowaniach do podróży powrotnej. Jaskółki bardzo się ucieszyły z tej wiadomości i poleciały do kukułek, a bociany ruszyły na polowanie. Chodziły po mokradłach, unosząc wysoko swoje kolana… Omijały przy tym suche miejsca (gęsto porozkładane, np. gazety), bo wiedziały, że tam nic nie znajdą…W tym samym czasie jaskółki bawiły się z kukułkami w przeskakiwanie po niskich gałązkach (tych samych gazet). Musiały tak przeskakiwać z gałązki na gałązkę na obu nóżkach, by nie spaść i nie przegrać zawodów…Każda chciała jak najlepiej i jak najdłużej skakać. Nawet nie spostrzegły, gdy zbliżył się ich wróg i, chcąc mu uciec, musiały jak najszybciej i jak najwyżej wspiąć się na wyższą gałąź (wspinamy się). Posiedziały tam chwilę, ale chciały wrócić do zabawy, więc zeszły i… znów musiały uciekać i znowu zeszły…, poskakały na

gałązkach i… musiały uciekać na najwyższe gałęzie. W końcu słońce zaszło, a ptaki pożegnały się i odleciały do swoich gniazd na odpoczynek, bo wiedziały, że czeka je długa droga. Ułożyły się wygodnie, oddychały spokojnie. Odpoczywały. Wdech nosem, a wydech ustami… wdech nosem, wydech ustami.

 

Dostosowanie do potrzeb edukacyjnych :

 

– oglądanie rysunków ptaków powtarzanie nazw ptaków

– kolorowanie rysunku bociana zwrócenie uwagi na trzymanie się w konturze

– słuchanie opowieści o wiosennej pobudce

–  klasyfikowanie zwierząt wg. ich podobieństw

– rozróżnianie kolorów i wyszukiwanie ich w pokoju

 

 

31.03.2020 r. wtorek

 

  1. „Ptaszki w gniazdach” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci są „wróbelkami”. Kiedy Rodzic klaszcze w dłonie, „wróbelki” latają, a kiedy robi pauzę i mówi: Ptaszki w gniazdkach! – „wróbelki” natychmiast wracają na wyznaczone, bezpieczne miejsce. Gdy R. ponownie zaczyna klaskać, znów latają.
  2. „Jaja w gniazdach” – liczenie jaj w gniazdach wg scenariusza E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej.

Rodzic mówi dzieciom, że teraz będą „ptakami-rodzicami” (mamą lub tatą), krążki( gazety) – ich „gniazdami”, a kulki – „jajami”. Rozkłada krążki i prosi, by każdy „ptasi rodzic” stanął przy swoim gnieździe (gniazd jest więcej niż dzieci). R. : Kiedy już staniecie przy swoich gniazdach, to będzie można sprawdzić, czy gniazd jest tyle ilu rodziców. Może gniazd jest więcej? Trzeba policzyć głośno: ptaki – dzieci i gniazda. Dzieci ustalają, że kilka gniazd jest pustych. Tutaj leżą jaja (jest ich tyle samo ile gniazd). Tych małych jaj powinno być tyle, ile gniazd. Czy ich jest więcej niż gniazd czy tyle samo? Sprawdźmy. Włóżcie proszę do swojego gniazda jedno małe jajo… Czy każdy ma w swoim gnieździe małe jajo? Czy jaj jest mniej niż gniazd czy tyle samo? Jeśli wiemy, ile jest gniazd, to nie musimy liczyć, ile jest jaj, bo w każdym gnieździe jest jedno jajo.

  1. Osłuchanie się z piosenką ” Bociany już przyleciały”

4.„Bocianie gniazda” – zabawa rytmiczna. R.  rozkłada na podłodze koła wycięte z gazet („bocianie gniazda”) i akompaniuje do zabawy na dowolnym instrumencie. Gdy gra dzieci – „bociany” fruwaj w różnych kierunkach. Na przerwę w muzyce każde zajmuje miejsce w dowolnie wybranym

kole i, klaszcząc w ręce, powtarza za rodzicem krótki rytm. Jednocześnie dz. naśladują bociani klekot: kle, kle.

  1. „Ptaki budują gniazda” – wspólne oglądanie filmu

  1. „Kukułka” – zapoznanie dzieci ze zwyczajem lęgowym kukułki,

 

Dostosowanie do potrzeb edukacyjnych :

 

– przeliczanie jaj

– wyklejanie plasteliną jajka  ( rodzic rysuje jajko)

– wydzieranki z kolorowego papieru, czasopism

– tworzenie kul, jajek z gazet

 

01.04.2020 r. środa

  1. „Ptaszki” – zabawa ruchowa. Dzieci – „ptaszki”, gdy tylko usłyszą klaśnięcie, wylatują ze swoich

„gniazd” – kółek. Raz chodzą powoli, dostojnie jak bociany, a za chwilę biegają w różnych kierunkach jak jaskółki polujące na muszki. Gdy R. klaśnie dwa razy, to znak, że zbliża się niebezpieczeństwo, i „ptaki” jak najszybciej wracają do swoich „gniazd”.

2.„Budka dla szpaka” – układanie szpaczej budki z figur geometrycznych. ( figury można wyciąć z kolorowego papieru)

3.”Zwiastuny wiosny”- wspólne oglądanie filmu, rozmowa na temat zwiastunów.

 https://youtu.be/0J8-ca6vK_k

4.Rozwiązujemy zagadki

5.” Ptasie jaja”- R. pomaga dz. w narysowaniu różnej wielkości ptasich jaj. Dziecko koloruje a następnie wycina jajka. Wspólnie przeliczają.

 

Dostosowanie do potrzeb edukacyjnych :

 

– zabawa ruchowa z elementem skoku (żabki), czworakowania (niedźwiedź) i stania na jednej  nodze (bocian)

– odgadywanie figur geometrycznych ( rodzic wycina figury)

– odnajdywanie rzeczy w domu o kształcie danej  figury

– wybranie klocków danego koloru

– ułożenie klocków zgodnie z poleceniem (np. Trzy klocki w kształcie trójkąta..)

– lepienie z mas solnych i papierowych lub z  plasteliny figur geometrycznych.

 

 

02.02.2020 r. czwartek

 

1.„Czyj to głos?” – ćwiczenia ortofoniczne, naśladowanie głosów ptaków.

– bocian: kle, kle,

– kukułka: kuku,

– wróbelek: ćwir, ćwir, świr, świr,

– sowa: uhu, uhu, hu, hu,

– dzięcioł (puka w drzewo): puk, puk, puk,

– małe pisklęta wołają: pi, pi, pi, iiiii, pi, pi, pi, iiiii.

 

  1. Utrwalenie piosenki ” Bociany już przyleciały”, zabawa przy piosence.

 

  1. • „Ptasie radio” – wysłuchanie wiersza J. Tuwima

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wiersza.( pomocnicze pytania)

– Co usłyszeliśmy w brzozowym gaju?

– Co to jest audycja radiowa?

– Kto prowadził program radiowy?

– Jakie ptaki włączyły się do prowadzenia audycji?

– Dlaczego ptaki nie mogły się porozumieć?

– Jaki głos wydaje: bocian, jaki sowa, kukułka, kogut?

– Jak skończyła się ptasia audycja?

 

  1. Odgłosy ptaków- wspólne słuchanie

 https://youtu.be/NFz4nfoB5dA

 

  1. ” Łabędź”- improwizacja ruchowa do muzyki poważnej.

Dzieci przy muzyce naśladują ruchem łabędzie.

 

Dostosowanie do potrzeb edukacyjnych :

– naśladuje odgłosy zwierząt

– zgaduje odgłosy (rodzic naśladuje zwierzęta)

– kolorowanie postaci wybranego zwierzęcia ( rodzic rysuje zwierzę)

– wycina nożyczkami zwierzę

 

 

03.04.2020 r. piątek

 

  1. „Spłoszone ptaki” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci – „ptaki” na hasło: Ptaki z gniazd! wylatują z wyznaczonego, bezpiecznego obszaru i „latają” w sposób swobodny. Na hasło: Spłoszone ptaki! – zaczynają latać bardzo szybko.. Na hasło: Niebezpieczeństwo! – wracają na bezpieczny

obszar.

 

  1. „Wronka” – wysłuchanie wiersza L. Krzemienieckiej, rozmowa na temat piór ptaków. Rodzic recytuje wiersz.

„Wronka”

Czarna wronka

raz krakała:

– Kra, kra…

Chciałabym mieć

piórka białe,

kra, kra… –

Radzą wrony przyjaciółce:

– Kra, kra…

Leć i wykąp się

w rzeczułce

kra, kra… –

Świeci rzeczka

w blasku rannym,

plusk, plusk.

Weszła wronka

jak do wanny,

chlust, chlust.

Na brzeg wyszła,

zakrakała:

– Kra, kra…

Spojrzę w lustro,

czym już biała,

kra, kra… –

I ciekawie

wronka zerka,

kra, kra…

Do rzeczki

jak do lusterka,

kra, kra…

Ale chociaż

po kąpieli,

kra, kra…

Żadne piórko

się nie bieli,

kra, kra…

Lucyna Krzemieniecka

Po wysłuchaniu wiersza rodzic zwraca się do dziecka:

– Jakie marzenie miała wronka?

– Co poradziły wronce jej przyjaciółki?

– Czy udało się wronce zmienić kolor piór? Dlaczego?

– Czemu ptaki mają różny kolor piór?

– Do czego ptakom są potrzebne pióra?

– Czy wszystkie ptaki mają takie same pióra?

Na koniec rodzic czyta jeszcze raz wiersz, a dziecko w odpowiednim miejscu wypowiadają słowa: kra, kra.

 

  1. Wspólne oglądanie filmików o pawiach, proszę zwrócić uwagę na piękne kolorowe skrzydła.

 

  1. „Pawie oczko” – praca plastyczna. Dzieci wycinają kółka w intensywnych odcieniach

zielonego, niebieskiego, granatowego, złotego. Rodzic pokazuje w jaki sposób składamy” pawie oczko”, czyli od największego do najmniejszego. „Oka” są przyklejane do kartonu, z którego Rodzic wyciął kształt pióra. Dzieci mogą pokolorować kredkami pióro.

 

  1. „Piórka” – ćwiczenia oddechowe. Zamiast piórek możemy użyć chusteczki higienicznej. Na ustalone wspólnie hasło dzieci unoszą piórka do góry, biorą głęboki, spokojny wdech, puszczają piórko i za pomocą długiego wydechu starają się jak najdłużej utrzymać je w powietrzu. Kolejne ćwiczenie: początek podobny, ale po głębokim wdechu dzieci starają się tak dmuchać na piórko, by uniosło się jak najwyżej (silny wydech). Można powtórzyć ćwiczenia.

 

Dostosowanie do potrzeb edukacyjnych:

– zabawa jak latają ptaki

– wycinanie kółek narysowanych przez rodzica, rodzic asekuruje dziecko w składaniu kółek od największego do najmniejszego

– przesypywanie i przelewanie wybranych substancji ( piasek, kasza manna, ryż, makaron)

– rwanie kawałków papieru, zdmuchiwanie ich ze stolika, zbieranie kawałków zdmuchanych do pudełka)