Grupa 5-latki „Motylki”

02.04.2020

  1. „Chwila z kartką z kalendarza” – to nasza codzienna poranna zabawa w przedszkolu, dzięki której utrwalamy nazwy dni tygodnia, pory roku, miesiące, liczby a także pojęcia dzisiaj, wczoraj, jutro. 

Zapraszamy do kontynuowania tego „zwyczaju” z dzieckiem w domu. Zachęcamy do wzięcia kalendarza i przeanalizowania wspólnie ze swoją pociechą dzisiejszego dnia. Zadajemy pytania:

  • czy wiesz jaki dziś mamy dzień tygodnia? (nazwijmy wspólnie wszystkie dni tygodnia)
  • jaki dzień był wczoraj?
  • jaki będzie jutro?
  • jaka mamy porę roku?
  • jaki mamy miesiąc? (przy okazji wymieńmy wspólnie z dzieckiem nazwy wszystkich miesięcy)
  • który mamy rok?
  • który dzień tygodnia dziś mamy ? (przypomnijmy  cyfrę 2)

Przeczytajmy o której wzeszło słońce i o której zajdzie (porozmawiajmy przy tej okazji o tym, że dzień jest coraz dłuższy a noc krótsza), imiona dzisiejszych solenizantów (czy znasz kogoś o tym imieniu?).

Wiosenne miesiące mają swoje humory, które nakazują nam przystosować się do nich. Przynoszą nieco zimy, nieco lata.

Zachęcam do przeczytania dziecku wierszyka o kwietniu oraz nauki na pamięć (całego lub chociaż fragmentu) i codziennego przypominania go przy okazji „Chwili z kartką z kalendarza”

„Czy ten kwiecień ma źle w głowie?”

Proszę pana niech pan powie,
czy ten kwiecień ma źle w głowie?
Raz jest zdrowy, raz z katarem
i tak chodzi lat już porę.

Kwiecień ciepły, kwiecień zimny
czy wy o tym dzieci wiecie,
raz w kożuchu raz w sandałach

jest taki kwiecień plecień.

Proszę pani od pogody,
czy ten kwiecień nie chce zgody?
Sypie śniegiem, słońcem praży,
deszcz i burza też się zdarzy.

Kwiecień ciepły, kwiecień zimny
czy wy o tym dzieci wiecie,
raz w kożuchu raz w sandałach

jest taki kwiecień plecień

2. Co słychać panie bocianie? – film edukacyjny pt „Zwierzątkowo – bocian”. Jest to Przyrodniczy Program Edukacyjny dla dzieci , ukazujący piękno otaczającego środowiska naturalnego, przedstawiający zasady funkcjonujące w świecie roślin i zwierząt. Aktywujący dzieci  do czynnego, opartego na wiedzy, obcowania z przyrodą.

 

3. Poczytajmy razem (Karty pracy cz. 4 str.40) – dziecko opowiada co dzieje się na obrazku, następnie wspólnie czytamy (Rodzic czyta tekst a dziecko dopowiada obrazki)

‚” Tak wygląda bocian i ma swoje zwyczaje” -karta pracy:str.42-43 

4.  Zabawy ruchowe z Pipi Pończoszanką

5. Poznajemy literę  – j -J

http://eduzabawy.com/nauka-pisania/alfabet/litera-j/

http://https://www.domowyprzedszkolak.pl/item/literka-j-191

Zachęcam także do pisania literki na tacy wypełnionej np. kaszą manną lub formowania jej za pomocą drucika kreatywnego

Karty pracy cz. 4 str. 41 oraz 48 – 49

 

Dziś mamy Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci :)

Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci obchodzimy co roku 2 kwietnia, w dzień urodzin duńskiego baśniopisarza Hansa Christiana Andersena. Na wybór patrona tego dnia miał wpływ fakt, że napisane przez niego baśnie znane są na całym świecie. Przeczytane po raz pierwszy w dzieciństwie zapadają głęboko w pamięć i zostają z nami przez całe dorosłe życie.

To święto ma skierować naszą uwagę na zawartość biblioteczki naszych dzieci oraz wspierać czytelnictwo wśród najmłodszych.

Badania naukowe potwierdzają, że głośne czytanie dziecku uczy je myślenia, rozwija język, pamięć, wyobraźnię, buduje i umacnia więź pomiędzy nim a jego rodzicem. Zapewnia też dziecku emocjonalny rozwój, pomaga w wychowaniu, ułatwia naukę w szkole, kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie. Jest najlepszą inwestycją w pomyślną przyszłość dziecka. Natomiast czytanie na głos niemowlęciu stymuluje rozwój jego mózgu i buduje trwałe skojarzenie czytania z przyjemnością, poczuciem bezpieczeństwa i więzi.

 

 

Książki, które czytamy przenoszą nas do innego świata, uczą nowych rzeczy… jednym słowem czytanie książek to cudowny sposób na spędzanie wolnego czasu. Stąd też pomysł na kilka zabaw związanych z książkami:

 
  • poproście dziecko by w tym dniu wybrało swoje ulubione książeczki i opowiedziało o nich
  • JAK DBAĆ O KSIĄŻKI?

    Podczas Dnia Książek warto przypomnieć dzieciom jakie są zasady korzystania z książek. Oto kilka materiałów na ten temat.

    ­

    „Smutna książeczka”

    Pewnego dnia ze swej półeczki,
    skoczyły na ziemię wszystkie książeczki.
    Razem tańczyły, razem śpiewały,
    I bardzo dobrze się rozumiały.
    Lecz jena książeczka w kącie została,
    taka samotna i taka mała.
    Bo wczoraj Basia, jedna z dziewczynek,
    karteczki z niej powyrywała
    i długopisem strony popisała.
    Cichutko w kącie książeczka płakała,
    bo do czytania się nie nadawała.
    Pamiętajcie zatem dzieci kochane,

    że książeczki chcą i lubią być szanowane

    Poniższej znajdziecie Państwo plansze  „Zasady korzystania z książek”

    http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/02/ZASADY-KORZYSTANIA-Z-KSIĄŻEK-PLANSZE….pdf

    Z KSIĄŻKĄ NA GŁOWIE

    Jest to nic innego jak wyścigi z książką na głowie. Oczywiście książkę najlepiej zastąpić starymi zeszytami, bo podczas zabawy niejednokrotnie spadną dzieciom z głowy. Dlatego w tym przypadku bezpieczniej będzie użyć starych zeszytów…

    ­

    MAŁA CZY DUŻA?

    Do tej zabawy będziecie potrzebować kilku książek w różnych rozmiarach. Zadaniem dzieci jest ich układanie od największej do najmniejszej i odwrotnie lub od najcieńszej do najgrubszej 

     

    SZPITAL CHOREJ KSIĄŻKI

    Wspólnie z dziećmi możecie naprawić wszystkie uszkodzone domowe książeczki.

     

    KILKA PLASTYCZNO – TECHNICZNYCH INSPIRACJI…

    ZAKŁADKA

    Podczas Dnia Książki można przygotować z dzieckiem swoje  zakładki do książek. Przed przystąpieniem do pracy można wspólne omówić do czego taka zakładka jest potrzebna. Jeżeli nie macie Państwo pomysłu jak taką rozmowę przeprowadzić to może przyda się Wam wierszyk o zakładce, który znajdziecie poniżej:

    ­

    „Zakładka”

    Bardzo często do rączek, dzieci biorą wiele książek.
    Bajeczki, opowiadania – szkolne lektury do czytania.
    Gdy część książeczki przeczytają, to ją szybko zamykają,
    a gdy sięgają po nią po chwili, nie wiedzą gdzie czytać książkę skończyli.
    Dlatego dla Was jestem ja – zakładka mała i kolorowa.
    Zaznaczę stronę w Twojej książeczce, byś czytać nie musiał jej od nowa.
    Więc niech nie kończy się Twoje czytanie, przez rogów kartek zaginanie.
    Weź mnie do ręki i połóż tam, gdzie książkę czytać skończyłeś sam.
    Bo ja, zakładka – kartek obrońca, zostaję w książce zawsze – do końca
    Będę Ci służyła przez długie lata, ale wiedz również o tym że,
    Ja tak, jak każda Twoja książeczka zadbana i ładna zawsze być chce.

01.04.2020

  1. „Wiosna idzie” – słuchanie wiersza E. Szelburg – Zarembiny ( warto pokazać dziecku obrazki: skowronka, bociana i jaskółki)
     

Wiosna idzie

Przyleciały skowroneczki
z radosną nowiną,
zaśpiewały, zawołały
ponad oziminą:
– Idzie wiosna! Wiosna idzie!
Śniegi w polu giną!

Przyleciały bocianiska
w bielutkich kapotach,
klekotały, ogłaszały
na wysokich płotach:
– Wiosna! Wiosna idzie!
Po łąkowych błotach!
Przyleciały jaskółeczki
kołem kołujące,
figlowały, świergotały
radośnie krzyczące:
– Idzie wiosna! Wiosna idzie!
Prowadzi ją słońce!

Wraz z coraz śmielszymi promieniami słońca, głośnym świergotem ptaków i kapryśną pogodą przyszła do nas jedna z najmilszych pór roku – wiosna. Już niedługo na drzewach pojawią się pierwsze pączki kwiatów, a trawniki znów zaczną cieszyć oko soczystą zielenią. Warto już teraz nauczyć swoją pociechę wiosennego wierszyka, aby powitać wiosnę w pełnej gotowości ;). Dzieci uwielbiają chwalić się nowymi umiejętnościami, a recytacja wierszyka przed rodziną, może być dla nich doskonałym przeżyciem. Zapraszamy do wspólnej zabawy z poezją :).

Posłuchajmy odgłosów wiosennych ptaków:

Poniżej znajdziecie Państwo film, dzięki któremu dzieci poznają bocianie zwyczaje oraz obejrzą relację z podróży do ciepłych krajów. Bajka jest doskonałą propozycją dla małych miłośników przyrody, głodnych ciekawostek o zwierzętach i otaczającym świecie.

2. „Prośba wiosennego ptaka” próby tworzenia haseł  o ochronie przyrody. Zachęcamy do zabawy z dziećmi w tworzenie rymowanek ekologicznych np. Dbaj o przyrodę, zakręcaj wodę”,  „O powietrze dbamy, czystym oddychamy” – można dziecku pomóc wymyślając pierwszą cześć rymowanki a dalszą niech ono dopowie (jest to tez okazja do przypomnienia co to znaczy, że wyrazy się rymują )

Karty pracy cz.4 str. 33 i 36

3. „Bocian” – praca plastyczno – techniczna

W nawiązaniu do tematu zajęć, dzieci mogą wykonać pracę przestrzenną „Bocian ”, której celem jest doskonalenie umiejętności malowania wybranych elementów, zapoznanie z nazewnictwem dotyczącym ptaków – skrzydła, dziób, praca z materiałem nietypowym: rolka po papierze toaletowym, papierowe talerzyki oraz piórka.

Potrzebne będą:

  • mały talerzyk papierowy
  • rolka po papierze toaletowym
  • blok techniczny
  • farby
  • nożyczki
  • zszywacz
  • klej
  • białe piórka 
Papierowy talerzyk przecinamy na pół. Z białej kartki papieru wycinamy szyję razem z głową, malujemy dziób na czerwono, oko i czarne skrzydło( przyklejamy też na nim białe piórka). Na rolce po papierze toaletowym malujemy czerwony pasek. Głowę bociana przyklejamy do tułowia. W rolce wykonujemy dwa nacięcia, w których umieszczamy talerzyk. Bocian gotowy.
http://pracaplastyczna.pl/index.php/zwierzeta/322-bociany

4. Zabawy czytelnicze:

http://www.eprzedszkolaki.pl/gry-edukacyjne/jezyk-mowa-komunikacja/7/pomieszane-litery

http://https://www.eprzedszkolaki.pl/gry-edukacyjne/jezyk-mowa-komunikacja/73/wykreslanka-wyrazow-trzyliterowych

5.  Zabawy ruchowe z Pipi Pończoszanką. 

Pamiętajmy , jak ważne dla rozwoju dziecka są aktywność fizyczna i ruch 
Zachęcajmy więc najmłodszych do aktywnego spędzania czasu ! 

31.03.2020

  1. Zagadki o wiośnie – doskonały sposób na nudę

 

5. Utrwalenie piosenki „Wiosna w błękitnej sukience”

  1. Wiosna w błękitnej sukience

bierze krokusy na ręce,

wykąpie je w rosie świeżej

i nowe płatki ubierze.

Ref.: Wiosna buja w obłokach,

wiosna płynie wysoko.

Wiosna chodzi po drzewach,

wiosna piosenki śpiewa.

  1. Potem z rozwianym warkoczem

niebem powoli gdzieś kroczy,

wysyła promienie słońca

i wiersze pisze bez końca

Zabawy czytelnicze:

 

30.03.2020A

Przyszła do nas wiosna

  1. Słuchanie muzyki E. Griega „Poranek”   

2. Rozpoznawanie odgłosów wiosennych ptaków

 

Nauka i ćwiczenia wspólnie z platformą edukacyjną dla dzieci ZdobywcyWiedzy.pl to wspaniała zabawa:

 

3. Wiersz do nauki 

„Już!” L. Łącz
Spadła deszczu kropla deszczu 
Plum…/rysowanie oburącz kropli- uderzenie o podłogę/
Zawiał ciepły wietrzyk,
Szum…/machanie w górze oburącz/
Coś pachnie w powietrzu –
Kwiat./otwieramy obie dłonie przed nosem, wciągając powietrze/
Zmienia się wokoło
Świat./obrót z rękami rozłożonymi na boki/
A co to tak śpiewa?
Ptak./nasłuchujemy z rękami przy uchu/
Czyżby przyszła wiosna?
Tak./rozglądamy się z rękoma przy głowie..podskok z wyrzutem rąk w górę/

4. Zabawy ruchowe z Pipi Pończoszanką. 

Pamiętajmy , jak ważne dla rozwoju dziecka są aktywność fizyczna i ruch 
Zachęcajmy więc najmłodszych do aktywnego spędzania czasu ! 

30 marca obchodzimy Światowy Dzień Muffinka

Muffinki pochodzą z Anglii – powstały na przełomie X i XI wieku i początkowo stanowiły przekąski dla najbiedniejszych. Dopiero z czasem zyskały uznanie wśród arystokracji, obecnie Dzień Muffina świętowany jest na całym świecie.

Wiersz „Muffinki”
Babeczki, muffiny, mufinki, dla chłopczyka i dziewczynki.
Już do sklepu biegnie Szymek, bo dziś święto jest muffinek.
Szybko w sklepie więc kupuje, to, co tylko potrzebuje.
Z mamą w kuchni praca wre, każdy już muffinkę chce.
Cytrynową, marchewkową, bardzo smaczną no i zdrową.
Pyszne to deserki małe, na przyjęcia doskonałe.
Z owocami podawane, czekoladą polewane,
Na sam widok „cieknie ślinka”, gdy też na nich jest malinka.
Koleżanko i kolego, dziś nie marnuj czasu swego
I do pracy już się bierz, rób muffinki jakie chcesz.

Z okazji dzisiejszego święta zachęcam Rodziców do wspólnego przygotowania muffinek w domu. Gotowanie z dziećmi to nie tylko świetna zabawa, ale i okazja, by nauczyć je wielu pożytecznych umiejętności. Wspólne przygotowywanie posiłków pełni funkcję wychowawczą, stwarza także okazję do spędzania czasu z dzieckiem i oderwania go na jakiś czas od telewizora lub komputera. Do korzyści z pichcenia z dzieckiem należą: zdobycie przez dziecko umiejętności gotowania, przyswojenie zdrowych nawyków żywieniowych oraz wzmocnienie pewności siebie u dziecka.

Przepis na Muffiny

• czas: ok. 30 minut
• liczba porcji: 12 babeczek
Składniki:
• 2 szklanki mąki
• 2/3 szklanki cukru
• 2 łyżeczki proszku do pieczenia
• 1 łyżeczka cukru z wanilią lub troszkę aromatu
• 1 szklanka mleka
• 80–90 g oleju lub roztopione masło, tj. ok. 1/3 szklanki
• 2 jajka

Przygotowanie:
Do miski wrzucamy suche składniki (mąka, cukier, proszek, cukier waniliowy), a potem dodajemy mokre (olej lub masło, mleko i jaja). Mieszamy wszystko łyżką. Nakładamy do formy wyłożonej papierkami (najlepiej, jak ciasta będzie do 2/3 wysokości) i wstawiamy do nagrzanego do 180°C piekarnika. Pieczemy ok. 25 minut.

Muffinek do pokolorowania poniżej:

https://stylowi.pl/44083532

 

30.03.2020

Szanowni Rodzice zachęcamy do przeanalizowania proponowanych przez nas zadań wychowawczo – dydaktycznych na najbliższy tydzień

Prosimy o zapoznanie się z załącznikiem (klik)

27.03.2020

W poszukiwaniu wiosennych symetrii

1.Sposób na nudę – wiosenne symetrie

Symetryczne rysowanie to kolejne ćwiczenia, których zadaniem jest rozwijanie spostrzegawczości, koncentracji, oraz koordynacji wzrokowo ruchowej. Na pewno zaciekawi dzieci zabawa lusterkiem dzielącym różne obrazki na połowę

Polecam link układanka symetryczne obrazki, ciekawa zabawa

//http://www.scholaris.pl/resources/run/id/104924

http://https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/01/zabawa-symetryczna/

Karty pracy

http://https://drive.google.com/drive/folders/14pd-ltFtO_pnAAZKkJzWSsOoRrj1kuhi

Ruch to podstawowa aktywność dzieci, polecam więc zabawy muzyczne z pokazywaniem:

Piosenka „Kto, jak skacze” – jest nowa dla dzieci, zachęcam do zapoznania się z nią i wspólnej zabawy

http://https://www.dzieckiembadz.pl/2019/07/top-15-piosenek-do-pokazywania.html

Pod tym linkiem znajdziecie Państwo zabawę muzyczną – „Ja jestem wężem”, którą dzieci już znają i bardzo lubią się w nią bawić

2.Praca plastyczna „Tulipany  z odrysowanych dłoni”

Tulipany

Potrzebne będą:

  • papier kolorowy
  • klej
  • nożyczki
  • ołówek
  • patyczek do lodów
  • zielona farba

Kształt tulipanów to odrysowana dłoń

Wielkanoc – Prace Plastyczne na Wiosnę dla Dzieci

3. Posłuchajmy teraz „muzycznych” odgłosów wiosny wg.Johana Straussa

Podczas słuchania muzyki dziecko może wykonać improwizację ruchową z kolorową apaszką

4. Na nudę świetnie sprawdzają się zabawy kreatywne. Dziś zachęcam do zrobienia „żelowego gniotka” 

Takie zabawy świetnie uczą dzieci, że można samodzielnie stworzyć coś z niczego. Kombinowanie i łączenie różnych mas oraz eksperymentowanie uczy otwartego myślenia. Sama zabawa gniotkiem to świetne ćwiczenie manualne, pozwala wyładować emocje i trenuje dłonie, a nawet rzucanie do celu.

Do wykonania żelowych gniotków potrzebne będą: przezroczyste balony , kolorowe cekiny lub brokat, żelatynę, gorącą wodę, miseczkę z łyżeczką, w której mieszamy  wodę z żelatyną, butelkę do przelania żelatyny oraz lejek.

Samo wykonanie trwa kilka minuta, a zabawa jest bardzo atrakcyjna zarówno dla dorosłych jak i dzieci😊

Zachęcamy do „chwalenia się” wytworami pracy dzieci poprzez wysyłanie je na adres e – mailowy podany we wpisie z dnia 26 marca. 

Życzymy udanej zabawy i przesyłamy całusy😘

W celu utrwalania zdobywanych umiejętności prosimy także o zachęcanie dzieci do pracy w naszych podręcznikach – kartach pracy cz. 4. Dostałyśmy informację, że niektórzy z Państwa zabrali je  z przedszkola do domu, bardzo za to dziękujemy. To ułatwi nam współpracę, ponieważ będziemy na bieżąco podawać strony z zestawem ćwiczeń do wykonania. Natomiast Rodzice, którzy nie mają podręczników w domu mogą skorzystać z ich wersji elektronicznej (również do wydruku), którą znajdą na stronie Wydawnictwa Mac (podana poniżej):

http://www.mac.pl/publikacje

Jest to seria Olek i Ada 5 – latek Karty pracy cz. 4

W dniu dzisiejszym prosimy o wykonanie kart pracy na stronach 38 – 41.

Dla tych dzieci, które będą korzystały z kart pracy w wersji do wydruku proszę o założenie teczki, w której będą mogły gromadzić poszczególne strony. 

Zachęcamy także do stopniowego wykonywania z dziećmi ćwiczeń zaległych ze stron wcześniejszych (od 38 do 1). Oczywiście należy to rozłożyć w czasie.Tempo pracy każdy Rodzic powinien dostosować do możliwości rozwojowych  swego dziecka oraz posiadanego wolnego czasu

 

26.03.2020

Szanowni Rodzice zachęcamy do przeanalizowania proponowanych przez nas zadań wychowawczo – dydaktycznych na najbliższy okres.

Prosimy o zapoznanie się z załącznikiem (klik)

 

 

26.03.2020

Szanowni Rodzice, Kochane Dzieci, aby umilić Wam ten trudny dla nas wszystkich czas, przesyłam dalszą część materiałów, które możecie wykorzystać do wspólnych zabaw w domu. 

Muzyka jest najlepszą pomocą w każdej sytuacji, czerpiemy z niej radość i siłę, dlatego proponuję kilka ciekawych zabaw z jej wykorzystaniem:

  1. „Kurczaczkowa zabawa”- taniec i praca plastyczna. Materiały potrzebne do wykonania pracy plastycznej: balonik, kawałki kolorowej folii, czarny niezmywalny flamaster, czerwony papier (wycinamy z niego niewielki kwadrat na dziobek kurczaczka), kolorowe piórka, kawałki taśmy dwustronnej (do przyklejenia elementów kurczaczka – skrzydełek i kokardy). Gotowi?!To w takim razie zapraszam do zabawy😘
 

https://youtu.be/xo7QDnHyGFI
 
Mam nadzieję, że świetnie się bawiłyście,  a przy okazji było też trochę ruchu. To była rozgrzewka!Zapraszam Was do dalszej zabawy. Przygotujcie z rodzicami akcesoria do tańca. Potrzebne będą: 2 małe obręcze np. mogą być niepotrzebne bransoletki;dużo kolorowych, cienkich pasków bibuły lub wstążek. Paski bibuły trzeba przymocować do obręczy (przywiązać lub przykleić) w ilości dowolnej.
2. Taniec do piosenki „Wiosna urodziły się motyle”
 

https://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=eXTBJkvsWsk&app=desktop
 
Zapraszam teraz do spokojniejszej aktywności. Nauczymy się wierszyka pt. „Życzenia dla tęczy”, do którego można wykonać ilustrację ruchową, masażyk na plecach dziecka (lub odwrotnie na placach mamy, taty lub innego członka rodziny) oraz pracę plastyczną (pastele, farby plakatowe albo akwarele – wybór należy do Was Kochane dzieci). Zaczynamy
Treść wierszyka
Czerwone serduszko dziś Ci podaruję
i pomarańcze dla zdrowia szybko namaluję
Cieplutkie, żółte słońce i źdźbła zielonej trawy
niebieski deszczyk, co woła do wesołej zabawy
I fioletowy wiatr, co pędzi gdzieś po polach 
różowe kwiatki, co dzwonią w lasach i ogrodach
A wszystko to dam Tobie z serca całego 
z życzeniami od tęczy wszystkiego najlepszego

 https://youtu.be/STxBYYR8XIk
 
Poznajemy literę ł
Zachęcam także do pisania literki na tacy wypełnionej np. kaszą manną
Zabawy czytelnicze 
Proponuję także zabawę z kubeczkami styropianowymi. Jest ona bardzo prosta i łatwa do wykonania. Potrzebujemy 2 kubeczki styropianowe, nożyczki i czarny marker. Wkładamy jeden kubeczek w drugi . W zewnętrznym kubeczku wycinamy okienko (prostokąt), na wewnętrznym piszemy samogłoski. Na górnym kubku (zewnętrznym) piszemy wybraną spółgłoskę i ten sposób podczas pokręcania kubeczkiem powstają różne sylaby.
 
Zabawy matematyczne
Doskonalenie liczenia w zakresie 10 – zabawy z klamerkami
 
Ściskamy Was gorąco kochane „Motylki” i pozdrawiamy serdecznie. Pozostańcie w domu i wykorzystajcie do zabawy nasze propozycje. Życzymy mile spędzonego czasu.
Może ktoś z Was chciałby pochwalić się wykonaną pracą (kurczaczkiem z balonu lub rysunkiem namalowanym do wierszyka „Życzenia dla tęczy”) lub pokazać jak bawi się w inne zaproponowane tu zabawy 👌. Podaję adres e – mail, na który Wasi rodzice mogą wysyłać zdjęcia: piotrdom@onet.eu
Wychowawczynie grupy
Dorota Kudelska i Ewa Wąsowska

26.03.2020r.

Dostosowanie potrzeb edukacyjnych:

,,Przyszła wiosna do niedźwiedzia” (zabawa wg instrukcji)

Po zabawie:

Rozmowa w oparciu o tekst oraz ilustrację o zmienności pór roku, pierwszych kwiatach wiosennych, zwyczajów zwierząt związanych z porami roku (hibernacja zimowa).

 

,,Pierwsze kwiaty wiosny”

Drukujemy poniższą ilustrację dwukrotnie, czytamy z dzieckiem nazwy kwiatów, następnie rozcinamy osobno każdy kwiat z podpisem i bawimy się w ,,Memory”.


25.03.2020r.

Dostosowanie potrzeb edukacyjnych:

Czytamy wiersz i wykonujemy jego ilustrację ruchową. Po zabawie z wierszem wykonujemy wspólnie kolaż do wiersza na kartce A4 za pomocą farb i zdjęć z czasopism. Narzędzia: pędzelki, gąbka (do wykonania chmur), nożyczki, klej. Postaci dzieci wycinamy z czasopism.

Podsumowanie: rozmowa na temat powstałego kolażu i cech charakterystycznych wiosny oraz jej przejawów w wierszu i wokół nas.

wiersz: WIOSNA M. Frąszczak

Przyszła do nas wiosna,(dzieci maszerują)

ciepła i radosna. (unoszą ręce do góry i uśmiechają się)

Ptaszek pięknie śpiewa,(robią „dziobek” rączką) 

zielenią się drzewa.(unoszą ręce i robią obrót)

Słonko w górze świeci,(unoszą ręce i kręcą nadgarstkami)

weselą się dzieci.(robią” młynek” rękami z dołu do góry)

Każdy dobry nastrój ma,(pokazują kciuk w górę)

niechaj wiosna długo trwa!(wyrzucają ręce ku górze)

 

Litera ,,C”

Materiały: kartka A4 w dowolnym kolorze, klej CR/introligatorski, kasza gryczana

Rodzic rysuje mazakiem na kartce kontury litery ,,C”. Kontury stopniowo wypełniamy klejem, zaś literkę wyklejamy kaszą gryczaną.

 

Tulipany.

Praca plastyczna utrwalająca wiosenne kwiaty i kolory.

W ramach zapamiętania jednego z wiosennych kwiatów, jakim jest TULIPAN, zachęcam do zrobienia takich tulipanków do dekoracji np.: okien lub drzwi pokoju dziecka. W trakcie wycinania i rysowania polecam tak jak z córką robiłam tworzenie historyjki pt.: ,,Pan Tulipan.” Dowolność pełna:)

A. Żądkowska


 

Materiały dodatkowe

Warto zadbać o poczucie bezpieczeństwa naszych dzieci w czasie epidemii koronawirusa, z tego względu zachęcam do czytania dzieciom bajek terapeutycznych. Dziś bajka terapeutyczna o koronawirusie.

bajka-o-kwarantannie-i-wirusie-z-kolorem

A. Żądkowska


26.03.2020r.

Polskie Radio Dzieciom

Zachęcam do słuchania ciekawych audycji dla dzieci poprzez aplikację Polskie Radio Dzieciom, którą można pobrać tutaj:

https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.polskieradio.dzieci&hl=pl

Audycje są dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym, a treści przekazywane dzieciom są w sposób atrakcyjny. Co ważne, przeplatają je chwile muzyczne, podczas których dzieci po chwili skupienia mają okazję (i chęć!) do tańca w rytm muzyki. Gorąco polecam!

A. Żądkowska


27.03.2020r.

Wyciszająca zabawka sensoryczna.

W związku z zupełnie nowym dla naszych dzieci rytmem dnia oraz trudnymi okolicznościami związanymi z epidemią koronawirusa, stres dotyka także najmłodszych. Pojawić się może nadpobudliwość, chwiejność emocjonalna, zachowania trudne oraz trudności z zasypianiem. Radzić sobie możemy na różne sposoby: więcej przytulania, śpiewania, zabaw z materiałami sypkimi typu ryż/kasza/mąka/fasola lub wodą, malowania, wierszyki z masażykami- np.: https://www.ceneo.pl/2456943

Dziś jak zrobić wyciszającą zabawkę sensoryczną.

Materiały:

Butelka z zamknięciem (my z córką użyłyśmy doskonałej butelki do tego celu po oliwce Nivea), olej, woda, kryształki/koraliki

Wykonanie:

Do butelki wsypujemy z dzieckiem koraliki/kryształki, zalewamy 2/3 objętości olejem, dopełniamy wodą pozostawiając 0,5-1cm wolnego miejsca, zakręcamy. Mieszamy i oglądamy pod światło efekty. Butelkę można dodatkowo zakleić jeśli obawiamy się, że nasza pociecha otworzy butelkę. Butelką dzieci lubią się bawić zwłaszcza przed snem przy lampce. Miłej zabawy!

By obejrzeć nagranie polecam przesuwać rolkę myszki raz w górę raz w dół. I hipnoza gotowa 😉