Grupa 6-latki „Pszczółki”

Czwartek 02.04.2020

2 kwietnia na całym świecie obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Celem tego wydarzenia jest zwiększenie świadomości i wrażliwości na temat autyzmu oraz zwrócenie uwagi na problemy, z jakimi borykają się osoby z autyzmem oraz ich najbliżsi.

Nasza grupa co roku włącza się w obchody tego dnia, nie możemy być razem w przedszkolu ale proponujemy:

  • aby wszystkie Pszczółki ubrały się dziś na niebiesko. 
  • zachęcamy do wykonania pracy plastycznej w kolorze niebieskim – technika dowolna i  przesłania powstałych prac na adres:  przedszkole21siedlce@gmail.com . Opublikujemy je na stronie naszego przedszkola tworząc piękną galerię! 

Galeria prac dzieci:

Marysia

Dziękujemy za przesłanie 🙂 

 

1.     Posłuchaj opowiadania

  1. Widzowska „Powrót bociana”

Olek pojechał na kilka dni do babci i dziadka. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nad­chodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów.

– Widzisz, co jest na dachu stodoły u sąsiada? – zapytał dziadek.

– Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko? – zapytał chłopiec.

– To jest gniazdo bociana.

– Dziadku, tam nikogo nie ma.

– Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia.

– Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny. Ja bym tam wszedł – powiedział chłopiec.

– Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom.

– Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce?

– Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka. A może nawet już się wykluły.

– I one też kiedyś odlecą?

– Tak, kiedy trochę podrosną i nabiorą sił.

– Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem – stwierdził Olek.

– Ja też nie – odparł ze śmiechem dziadek. – Brakuje nam skrzydeł.

– I dziobów – dodał chłopiec.

Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany.

– Jerzyki? – zdziwił się chłopiec. – Przecież jeże nie latają!

– Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje.

Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w gnieździe.

– Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek. – Już są! Skąd wiedziałeś?

– Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle.

– Kle, kle, kle! – powtórzył Olek.

Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk:

Kle, kle

Klekotaniem zbudził bociek

całe gniazdo swoich pociech.

Kle, kle dzwoni w ptasich główkach

niczym głośna ciężarówka!

– Znowu tatko tak klekoce,

że zarywa boćkom noce?

Czemu tatuś nasz kochany

taki dziś rozklekotany?

Bocian skrzydłem dziób zasłania,

sen miał nie do wytrzymania!

– Ach, obudźcie mnie już, błagam,

bo was chciała połknąć żaba!

 

  • Postarajcie się odpowiedzieć na pytania:
  • Dokąd pojechał Olek?
  • Gdzie miał swoje gniazdo bocian?
  • W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?
  • Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?
  • Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wiosną wracają do Polski?

 

  1. Zabawa twórcza: ”Ptaki z klocków” dzieci układają z klocków w kształcie figur wymyślone przez siebie ptaki.
  2. Zabawa ruchowa: „Jestem ptakiem” – dziecko udaje ptaka, rozkłada ręce i lata, kuca – udaje, że siada w gniazdku.
  3. Ćwiczenia gimnastyczne, rozwijanie świadomości własnego ciała
  • Wirujący bączek: dziecko ślizga się w kółko na brzuchu, a następnie na plecach
  • Gorąca podłoga- dziecko biega z wysokim unoszeniem kolan
  • Na szczudłach – dziecko chodzi na sztywnych nogach

 

ABC WSZYSTKO WIE

https://vod.tvp.pl/video/abc-wszystko-wie,odc-13,17856461

 

Karta pracy,  cz 3 str. 63- 65

Litery i liczby cz 2. 56 – 57

Poćwicz czytanie

 

Dostosowanie potrzeb edukacyjnych:

  • Podczas czytania opowiadania podzielmy go na części, stosujmy pytania pomocnicze do przeczytanego tekstu.
  • Ćwiczenie percepcji słuchowej:, Co słychać? Dziecko, z zamkniętymi oczami, wsłuchuje się w dźwięki dobiegające z otoczeni i nazywa, co usłyszało.
  • Zabawa rozwijająca sprawność motoryczną rąk:

– zgniatanie kartki papieru jedną ręką w małą kulkę

– faliste ruchy ramion – zabawa w przylot i odlot bocianów

– rysowanie w liniach wzorów literopodobnych i szlaczków

 

  • Ćwiczenia wspomagające rozwój dziecka

 

Środa 01.04.2020

Drodzy Rodzice i Dzieci miesiąc kwiecień zaczynami wiosennymi powrotami ptaków, a później zaczniemy przygotowania wielkanocne.

Będziemy dalej udostępniały Państwu materiały z różnymi aktywnościami na każdy dzień tygodnia. Na każdy dzień przewidziana jest karta pracy.

Pozdrawiamy i zapraszamy do wspólnej nauki i zabawy.

Panie z grupy 6-latków

Poznawanie nazw wybranych ptaków, które powróciły do nas wczesną wiosną.

wiosenne-powroty-1

1. Praca z wierszem

“Bocian” z tomiku Wandy Chotomskiej pt. “Nasze ptaki”:

Bocian szuka bocianicy.

– Nie wróciła z zagranicy?

Niech się pan nie smuci, bocianica wróci.

A na razie, panie bocianie, niech pan przygotuje dla swojej żony mieszkanie.

– Gdzie?

– Na drzewie wysokim, albo na stodole.

Albo wie pan gdzie

– najlepiej nad naszym przedszkolem!

 

Pytania do wiersza:

  • O jakim ptaku jest mowa w wierszyku, który przed chwilą wysłuchaliście?
  • Czy wiecie jak wygląda bocian?
  • Na kogo czeka pan bocian?
  • Co czuł pan bocian, kiedy nie było jego żony?
  • Co możemy robić, kiedy jesteśmy smutni?
  • Co wy wówczas robicie? Jakie macie sposoby, aby poradzić sobie ze smutkiem?
  • Co jest domem bociana? Gdzie bociany budują swoje gniazda?

W związku z tym, że dzisiejsze pytania do tekstu dotyczą uczuć, pomyślałam, że warto bym w tym miejscu poleciła wartościowe książki o emocjach dla dzieci. Na pewno znacie to z autopsji, że afera może być nawet o to, że podaliście dzisiaj wodę nie w tym kolorze kubka!

Jednak mając wiedzę, znacznie łatwiej zrozumieć dziecko, kiedy ma ataki furii, złości się, smuci czy kłamie. A w tym może pomóc książka czytana na dobranoc☺

Książki, które chciałam Wam pokazać są oczywiście dla dzieci ale z głębokim przesłaniem i każdy rodzic powinien je przeczytać. Pierwsza z nich to „Emocje. Niby nic, a jednak… „ Catherine DoltoColline Faure – Poirée

Dowiecie się z niej:

– dlaczego dzieci czasem nie chcą mówić „do widzenia”

– dlaczego dzieci czasem kłamią i często się boją;

-dlaczego, gdy dziecko kopie swój rower, nie powinieneś być na nie zły

Kolejna bestselerowa pozycja, którą warto mieć na półce, to mądra i przekazująca bogatą treść na całe życie książka autorów Astrid Desbordes i Martin Pauline „co mi powiedział tata”. To ciekawa propozycja, po przeczytaniu, której troszkę mniej będziemy się bać ciemności, psów czy wody! Cenne i proste wskazówki taty trafiają prosto w serce dziecka. A tak między nami, książka dla dzieci, która trafiła prosto do mojego matczynego serca to książka tych samych autorów pt. „Miłość”. I ostatnią propozycją, którą przygotowałam to książka Ewy Skibińskiej „Mela i Groszek. Mela ma zły dzień”. Książka ilustruje sceny z życia codziennego dzięki czemu dzieci chętniej słuchają i mogą śmiało powiedzieć: „Oo,mamo! Mam tak samo!”. Im szybciej zrozumiemy emocje, tym szybciej nauczymy się nad nimi panować. Chociaż nie zawsze musimy je okiełznać, po prostu dzieci muszą odnaleźć własne JA. To jak taka trochę terapia psychologiczna dla dzieci. Są po prostu mniejszymi ludźmi, ale rozumieją wszystko. Może akurat ktoś z was szukał takich książek☺Mam nadzieję, że po przeczytaniu również będziecie mieć o nich dobre zdanie.

2. Zabawa orientacyjno-porządkowa

„Obserwujemy powracające ptaki”. Dziecko chodzi po pokoju, na hasło: SKOWRONEK zatrzymuje się, kładzie się na brzuchu, podnosi łokcie nad podłogę, naśladuje obserwowane ptaki przez lornetkę.

Karty pracy  cz 3 str.62 – 64

Karty pracy Litery i liczby str.52-55

Poćwicz czytanie

3. Nauka fragmentu wiersza na pamięć: „O dwunastu braciach” – kwiecień

Kwiecień nie czeka

Bardzo się śpieszy

Aby na drzewach listki rozwiesić

Pierwsze warzywa zasiać w ogrodzie

Po czym z uśmiechem od nas odchodzi.

4. Dostosowanie potrzeb edukacyjnych:

Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową na materiale literowy:

  • Wyszukiwanie takich samych sylab i ich segregowanie; Rodzic pisze na kartce papieru kilka sylab, rozcina je – zadaniem dziecka jest posegregowanie takich samych sylab.
  • Wyszukiwanie takich samych liter. Rodzic rysuje na kartce papieru kilka liter w rozsypance, zadaniem dziecka jest odszukanie takich samych i połączenie ich linią.

Zabawa rozwijające motorykę dużą:

  • Naśladowanie ruchów zwierząt, ludzi, maszyn- zaproś do wspólnej zabawy rodziców i rodzeństwo. Pobawcie się w kalambury.

Ćwiczenia rozwijające analizę wzrokową:

  • Dorysowywanie brakujących elementów na obrazkach. Rodzic rysuje np. kwiatek bez jednego płatka zadaniem dziecka jest dorysowanie brakującej części.
  • Nazywanie części poszczególnych przedmiotów.

5. Zabawa ruchowa przy piosence:

30.03.2020 poniedziałek

1. Obejrzyj i opowiedz

Inspiracje

http://portal.scholaris.pl/zasob/67602?tid[]=12&eid[]=N_PRZ&sid[]=WYCH&bid=0&iid=0&api=

 

2. Zrób to sam – kwiaty z papieru

 

3. Zabawa relaksacyjna – Chmurki.

Dzieci kładą się na plecach, na dywanie. Nogi układają w lekkim rozkroku, stopy odchylają

swobodnie na zewnątrz, ręce układają wzdłuż tułowia, z dłońmi (powierzchnie) zwróconymi

ku górze. N. spokojnym, cichym głosem proponuje im zabawę w chmurki. Mówi, że to

będzie bardzo przyjemna, odprężająca zabawa.

Wyobraźcie sobie, że każde z was jest białą pierzastą chmurką i płynie po błękitnym niebie.

Przemyka między ciepłymi promieniami słońca…

Delikatny wiatr przesuwa chmurki w rożne strony. Na niebie jest mnostwo pierzastych chmurek.

Między wami przelatują ptaki, a w dole wciąż zmienia się krajobraz. Płynąc po niebie, widzicie

w dole piękny las i rozległe pola, ktore przecina rzeka. Wzdłuż rzeki wije się droga… ale to

wszystko jest na dole. Wy jednak beztrosko płyniecie po niebie, czujecie się radośni i bezpieczni,

czujecie się potrzebni i ważni…

A teraz otwieracie szeroko oczy i przestajecie być chmurkami

 

4. kartą pracy str. 46,48

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

5. poćwicz czytanie str.58-59

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=58

 

6. Dostosowanie potrzeb edukacyjnych:

  • Podczas słuchania filmu podzielmy go na części i zwiększmy ilość  powtórzeń.  Możemy stosować pytania pomocnicze. 
  • Podczas wykonywania kwiatów z papieru pomagamy dziecku, wskazujemy jak składać papier, rysować linię i ciąć (układamy prawidłowo nożyczki, wspomagamy jeśli sobie nie radzi).  Stosujemy większą ilość powtórzeń wykonywanych czynności. Ograniczamy bodźce, które  mogą rozpraszać dziecko np. wyłączamy radio, TV. 
  • https://szaloneliczby.pl/prawa-lewa/ Podczas wykonywania czynności czytamy dziecku głośno polecenie, wskazujemy lewą i prawą stronę na o obrazku. Wspomagamy jeśli jest taka konieczność.
  • Ćwiczenia gimnastyczne do piosenki. Skacz jak Pani wiosna i baw się do piosenki:

 

31.03.2020 wtorek

1. Zagraj, pokoloruj, zgadnij

http://scholaris.pl/resources/run/id/53307

http://proliberis.org/images/dla_dzieci/pdf/pro_liberis_draw_07.jpg

http://proliberis.org/images/dla_dzieci/pdf/pro_liberis_draw_09.jpg

 

2. Wiosenne karty pracy

http://portal.scholaris.pl/resources/run/id/112661

http://portal.scholaris.pl/resources/run/id/112661

http://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/wiosna4.jpg

 

3.Posłuchaj piosenki

 

4.Powtórz literę C

http://proliberis.org/images/dla_dzieci/alfabet_cyfry_szlaczki/proliberis_org_alfabet_c.pdf

https://www.domowyprzedszkolak.pl/item/literka-c-150

  1. Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze.
  2. wskazuje poszczególne obrazki elementów pogody w dowolnej kolejności, a dzieci wypowiadają

słowa, dźwięki pasujące do obrazków. Dźwięki te zostały wcześniej ustalone. Np.

Krople deszczu – kap, kap

Kałuże – plum, plum

Strumyk – szur, szur

Chmury – och, och, och.

Burza – trach, trach.

5.karta pracy str. 52,53

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

 

Dostosowanie potrzeb edukacyjnych:

  • Rodzicu postaraj się wykonać z dzieckiem zadania, oczywiście na miarę możliwości twojego dziecka. Możesz podzielić zajęcia na sekwencje po kilka zadań i realizować je w różnych porach dnia, robić dodatkowe przerwy. Oto kilka zabaw, które utrwalą poznaną literkę: układanie kształtu wielkiej i małej litery z kolorowych wstążek, sznurków, włóczek, guzików, nakrętek od butelek itp.,wybieranie  litery C z rozsypanki literowej.
  • Stosujmy większą ilość powtórzeń jeżeli dziecko  tego  potrzebuje.
  • Zabawa ruchowo-naśladowcza ,,Kwiaty rosną, kwiaty więdną”- dziecko naśladuje jak rosną kwiaty przechodzi od klęku do pozycji stojącej z wyprostowanymi rękami. Potem naśladuje jak kwiaty więdną – powoli przechodzą do klęku z opuszczoną głową i opuszczonymi ramionami.
  • Ćwiczenia grafomotoryczne kreślenie leniwych ósemek wraz wypowiadaniem rymowanki ,,Cytrynku radosny ,pierwszy motylku radosny” następnie przekształcanie ósemki w rysunek motylka.

 

Drodzy Rodzice i Dzieci do końca miesiąca marca utrwalamy tematykę  „Nadeszła wiosna”.

Będziemy udostępniały Państwu  materiały z aktywnościami na każdy dzień tygodnia. Na każdy dzień przewidziana jest praca z książką.

Pozdrawiamy i zapraszamy do wspólnej nauki i zabawy.

Panie z grupy 6-latków

25.03.2020 środa

1. Rozwiąż zagadkę

Zagadki o porach roku: lato, jesień, zima, wiosna

  1. Rozmowa z dzieckiem

 – „Po czym poznajemy wiosnę?”, „Jak szybko zachodzą  zmiany?”, „Dlaczego wiosna jest po zimie, a po wiośnie następuje lato?”. Filozofowanie z dziećmi: po co są pory roku i wszystkie  zmiany?

  1. Posłuchaj wiersza o wiośnie

  1. Obejrzyj film o wiośnie

4. Wykonaj prosty eksperyment

5. Sprawdź swoją pamięć 

http://portal.scholaris.pl/resources/run/id/49346

 

6. Zabawa z rodzicem „Szukamy rymów do wiosennych słow” 

Rodzic wymawia słowa kojarzące się z wiosną, a dzieci podają do nich rymy.

wiosna – sosna, radosna

skowronek – dzwonek

sasanka – pisanka

krokus – hokus-pokus

 

6 .karta pracy s .40

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

7. str. 53 poćwicz czytanie

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=55

 

Dostosowanie potrzeb edukacyjnych:

Posłuchaj wiersza dzieląc go na części. Po wysłuchaniu każdej z nich, na bieżąco zadajemy pytania:

  • co kłóciły się zwierzęta?
  • Jakie zwierzęta się kłóciły?
  • Jakie pojazdy pojawiają się w wierszu?
  • W jaki sposób pojawiła się wiosna?

Jan Brzechwa „Przyjście wiosny”

Naplotkowała sosna,

że już się zbliża wiosna.

Kret skrzywił się ponuro:

„Przyjedzie pewnie furą”.

Jeż się najeżył srodze:

„Raczej na hulajnodze”.

Wąż syknął: „Ja nie wierzę.

Przyjedzie na rowerze”.

Kos gwizdnął: „Wiem coś o tym.

Przyleci samolotem”.

„Skąd znowu – rzekła sroka –

Ja jej nie spuszczam z oka

 I w zeszłym roku, w maju,

Widziałam ją w tramwaju”.

„Nieprawda! Wiosna zwykle

 Przyjeżdża motocyklem!”

„A ja wam to dowiodę,

Że właśnie samochodem”.

„Nieprawda, bo w karecie!”

„W karecie? Cóż pan plecie?

Oświadczyć mogę krótko,

Przypłynie własną łódką”.

A wiosna przyszło pieszo –

Już kwiaty z nią się śpieszą,

Już trawy przed nią rosną I szumią:

 „Witaj wiosno!”

  • Rozróżnianie i wskazywanie kolorów charakterystycznych dla wiosny, (jakiego koloru się gałązki krzewów, drzew, traw, kwiatków).

  • Wykonanie farby (z mąki ziemniaczanej zabarwionej zielonym barwnikiem lub farbą plakatową) malowanie rączkami w miarę możliwości na dużej powierzchni.
  • Ćwiczenie percepcji słuchowej poprzez zabawę, „Jakie słowo słyszysz?” – rodzic wypowiada słowo z podziałem na sylaby (np. lo-dy), dziecko odgaduje, jakie to słowo.

 

26.03.2020 czwartek

1.     Posłuchaj słuchowiska

https://www.polskieradio.pl/18/7073%20Polskie%20Radio%20dzieciom%20s%C5%82uchowisko%20Przebi%C5%9Bniegi

2.     Posłuchaj muzyki

  1. Poruszanie się pod dyktando rodzica.

 Rodzic mówi, a dzieci wykonują odpowiednie ruchy:

Idź do przodu cztery kroki i zrob w miejscu dwa podskoki.

Teraz w lewo krokow pięć, przysiad, podskok, ściśnij pięść.

Idź do tyłu cztery kroki i zrob w miejscu trzy podskoki.

Teraz w prawo kroki dwa i od nowa – tralala.

 

4.     Rozwiąż łamigłówki

5.     Utrwal cyfrę 0

http://proliberis.org/images/dla_dzieci/alfabet_cyfry_szlaczki/proliberis_org_cyfry_0.pdf

6.     Poćwicz przeliczanie

https://czasdzieci.pl/pliki_dz/kolorowanki/dd_68_616.jpg

7.     Czytanie

  1. Kreatywne rysowanie.

Dzieci dostają rysunki chmur. Przekształcają je tak, aby otrzymać obrazek znanego przedmiotu,

zwierzęcia, znanej rośliny.

 

  1. Karta pracy s.42-43

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

  1. poćwicz czytanie str.56-57

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=56

 

Dostosowanie potrzeb edukacyjnych:

  • Ułóż w określonej kolejności historyjkę obrazkową

  • Pisanie na tacy z kaszą. Rodzic rysuje na kartce papieru wzór, znak literopodobny, literę lub cyfrę dziecko próbuje odtworzyć go rysując paluszkiem.
  • Posłuchaj odgłosów przyrody

  • Stymulacja rozwoju mowy dziecka – ćwiczenia pamięci słuchowej

 

27.03.2020 piątek

1.      Obejrzyj film i dowiedz sie, gdzie krasnale szukały wiosny

http://repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/8351

2.     Posłuchaj i powtórz

 

  1. Ćwiczenia oddechowe – Delikatny wiatr i mocny wiatr.

Dmuchanie na kuleczki uformowane z papieru.

Lekki wiatr – delikatne wydmuchiwanie powietrza na kulki.

Silny wiatr – silne wydmuchiwanie powietrza

 

4.     Poćwicz przeliczanie

http://proliberis.org/images/dla_dzieci/pdf/pro_liberis_dodawanie_01.pdf

https://pl.khanacademy.org/math/early-math/cc-early-math-counting-topic/cc-early-math-counting/e/counting-out-1-20-objects

http://portal.scholaris.pl/zasob/72404?tid[]=1&eid[]=N_POC&sid[]=POL&bid=0&iid=0&api=

 

5.     Śpiewaj z innymi

 

5.karta pracy str. 44-45

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-kp-3.pdf

6.Poćwicz czytanie str. 48

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-litery-liczby-cz-2/mobile/index.html#p=48

 

Dostosowanie potrzeb edukacyjnych

·    Ludzie, zwierzęta, rośliny, rzeczy

Prezentujemy dziecku jak wykonać klasyfikację. Kładziemy po jednym obrazku na napisie przedstawiającym kategorię, aby dziecko wiedziało, o co chodzi.

  • Próby rysowania wiosennych kwiatów i wycinanie ich. Stworzenie bukietu i przeliczenie wyciętych kwiatków.
  • Rozcięcie i składanie w całość pociętych na części obrazków (można wykorzystać kartki pocztowe, plakaty z dziecięcych czasopism, kalendarze itp.). Liczbę elementów do złożenia należy dostosować do wieku i możliwości dziecka. Dodatkową korzyść przyniesie dziecku samodzielne rozcięcie obrazka wzdłuż narysowanej linii, a dopiero potem złożenie go w całość;
  • Naśladowanie dźwięków, które wydaje rodzic.
Środa 01.04.2020

Drodzy Rodzice i Dzieci miesiąc kwiecień zaczynami wiosennymi powrotami ptaków, a później zaczniemy przygotowania wielkanocne.

Będziemy dalej udostępniały Państwu materiały z różnymi aktywnościami na każdy dzień tygodnia. Na każdy dzień przewidziana jest karta pracy.

Pozdrawiamy i zapraszamy do wspólnej nauki i zabawy.

Panie z grupy 6-latków

Poznawanie nazw wybranych ptaków, które powróciły do nas wczesną wiosną.

wiosenne-powroty-1

 

1. Praca z wierszem

“Bocian” z tomiku Wandy Chotomskiej pt. “Nasze ptaki”:

Bocian szuka bocianicy.

– Nie wróciła z zagranicy?

Niech się pan nie smuci, bocianica wróci.

A na razie, panie bocianie, niech pan przygotuje dla swojej żony mieszkanie.

– Gdzie?

– Na drzewie wysokim, albo na stodole.

Albo wie pan gdzie

– najlepiej nad naszym przedszkolem!

 

Pytania do wiersza:

  • O jakim ptaku jest mowa w wierszyku, który przed chwilą wysłuchaliście?
  • Czy wiecie jak wygląda bocian?
  • Na kogo czeka pan bocian?
  • Co czuł pan bocian, kiedy nie było jego żony?
  • Co możemy robić, kiedy jesteśmy smutni?
  • Co wy wówczas robicie? Jakie macie sposoby, aby poradzić sobie ze smutkiem?
  • Co jest domem bociana? Gdzie bociany budują swoje gniazda?

 

W związku z tym, że dzisiejsze pytania do tekstu dotyczą uczuć, pomyślałam, że warto bym w tym miejscu poleciła wartościowe książki o emocjach dla dzieci. Na pewno znacie to z autopsji, że afera może być nawet o to, że podaliście dzisiaj wodę nie w tym kolorze kubka!

Jednak mając wiedzę, znacznie łatwiej zrozumieć dziecko, kiedy ma ataki furii, złości się, smuci czy kłamie. A w tym może pomóc książka czytana na dobranoc☺

Książki, które chciałam Wam pokazać są oczywiście dla dzieci ale z głębokim przesłaniem i każdy rodzic powinien je przeczytać. Pierwsza z nich to „Emocje. Niby nic, a jednak… „ Catherine DoltoColline Faure – Poirée

Dowiecie się z niej:

– dlaczego dzieci czasem nie chcą mówić „do widzenia”

– dlaczego dzieci czasem kłamią i często się boją;

-dlaczego, gdy dziecko kopie swój rower, nie powinieneś być na nie zły

Kolejna bestselerowa pozycja, którą warto mieć na półce, to mądra i przekazująca bogatą treść na całe życie książka autorów Astrid Desbordes i Martin Pauline „co mi powiedział tata”. To ciekawa propozycja, po przeczytaniu, której troszkę mniej będziemy się bać ciemności, psów czy wody! Cenne i proste wskazówki taty trafiają prosto w serce dziecka. A tak między nami, książka dla dzieci, która trafiła prosto do mojego matczynego serca to książka tych samych autorów pt. „Miłość”. I ostatnią propozycją, którą przygotowałam to książka Ewy Skibińskiej „Mela i Groszek. Mela ma zły dzień”. Książka ilustruje sceny z życia codziennego dzięki czemu dzieci chętniej słuchają i mogą śmiało powiedzieć: „Oo,mamo! Mam tak samo!”. Im szybciej zrozumiemy emocje, tym szybciej nauczymy się nad nimi panować. Chociaż nie zawsze musimy je okiełznać, po prostu dzieci muszą odnaleźć własne JA. To jak taka trochę terapia psychologiczna dla dzieci. Są po prostu mniejszymi ludźmi, ale rozumieją wszystko. Może akurat ktoś z was szukał takich książek☺Mam nadzieję, że po przeczytaniu również będziecie mieć o nich dobre zdanie.

 

2. Zabawa orientacyjno-porządkowa

„Obserwujemy powracające ptaki”. Dziecko chodzi po pokoju, na hasło: SKOWRONEK zatrzymuje się, kładzie się na brzuchu, podnosi łokcie nad podłogę, naśladuje obserwowane ptaki przez lornetkę.

Karty pracy  cz 3 str.62 – 64

Karty pracy Litery i liczby str.52-55

Poćwicz czytanie

 

3. Nauka fragmentu wiersza na pamięć: „O dwunastu braciach” – kwiecień

Kwiecień nie czeka

Bardzo się śpieszy

Aby na drzewach listki rozwiesić

Pierwsze warzywa zasiać w ogrodzie

Po czym z uśmiechem od nas odchodzi.

 

4. Dostosowanie potrzeb edukacyjnych:

Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową na materiale literowy:

  • Wyszukiwanie takich samych sylab i ich segregowanie; Rodzic pisze na kartce papieru kilka sylab, rozcina je – zadaniem dziecka jest posegregowanie takich samych sylab.
  • Wyszukiwanie takich samych liter. Rodzic rysuje na kartce papieru kilka liter w rozsypance, zadaniem dziecka jest odszukanie takich samych i połączenie ich linią.

Zabawa rozwijające motorykę dużą:

  • Naśladowanie ruchów zwierząt, ludzi, maszyn- zaproś do wspólnej zabawy rodziców i rodzeństwo. Pobawcie się w kalambury.

Ćwiczenia rozwijające analizę wzrokową:

  • Dorysowywanie brakujących elementów na obrazkach. Rodzic rysuje np. kwiatek bez jednego płatka zadaniem dziecka jest dorysowanie brakującej części.
  • Nazywanie części poszczególnych przedmiotów.

 

5. Zabawa ruchowa przy piosence: