Grupa 3-latki „Motylki”

21.01.2022 (piątek)

Tematyka: Papierowe kwiaty

Witam Was w piątek!

Mam nadzieje, że dobrze spałyście i jesteście wypoczęci. Zapraszam was więc do wspólnej zabawy

  1. Na początek, aby pobudzić troszkę ciało i umysł proponujemy wykonanie wam kilku zabaw wg.P. Dennisona 

Kinezjologia edukacyjna zwana również gimnastyką mózgu to metoda stworzona przez Paula Dennisona. Istnieje już 30 lat i jest doskonałym sposobem na problemy szkolno-wychowawcze. Praca tą metodą poprzez wzrost możliwości rozumienia i pamięci wspomaga proces uczenia się. Ćwiczenia zawarte w tym odcinku to: ruchy naprzemienne, słoń, punkty na myślenie.

2. Przypomnijmy sobie teraz wczorajszą zabawę „Przyleciała mucha..”

3. Zabawa „O czym mówię?”

Układamy na podłodze przed dzieckiem różne przedmioty. Rodzic opowiada o wybranym przedmiocie, nie podając jego nazwy. Dziecko wskazuje właściwy przedmiot i podaje jego nazwę. Np. w środku jest piłka, butelka po napoju, gazeta, wazon na kwiaty itp. . Rodzic mówi: np. Jest z plastiku. Można w niej mieć wodę lub sok

4. Zabawy matematyczne z wykorzystaniem papierowych kwiatów

Przygotowujemy wycięte z kolorowego papieru kwiaty w czterech kolorach, takiego samego kształtu (po 3 kwiatki każdego koloru). Dziecko wybiera sobie  jeden kwiatek i określa jego kolor

Zabawy z kwiatkami:

Dziecko ustawia kwiatek względem siebie według poleceń Rodzica np.

  • Podnieś kwiatek wysoko
  • Trzymaj go nisko
  • Połóż go przed sobą
  • Połóż go za sobą
  • Połóż go na ręce
  • Połóż go obok siebie

Następnie dziecko wybiera sobie inny kolor kwiatka i powtarzamy polecenia

Tworzenie kół z kwiatków:

  • dziecko układa koło z wszystkich kwiatków  
  • dziecko układa koło z kwiatków o wybranych 2 kolorach np. czerwono – niebieskie
  • dziecko układa koło wg. naszego polecenia np. kwiatek żółty, czerwony, niebieski itd. 

5. Utrwalmy  piosenkę „Walczyk dla Babci i Dziadka”

Dzieci tworzą dowolna improwizację ruchową do piosenki (mogą wykorzystać do tego celu kwiatki z poprzedniego zadania)

6. Zabawa ruchowa – twórcza „Poruszamy się, jakbyśmy chodzili po…”
Rodzic określa, gdzie dzieci na niby się poruszają. One naśladują odpowiedni sposób poruszania się, np. po lodzie, sypkim piasku, , błocie, wodzie…itp.

Dziękuję z wytrwałą pracę i życzę Wam słonecznego dnia i duuużo uśmiechu 

Dostosowanie potrzeb edukacyjnych

  1. Podczas zabawy wg. Metody P.Dennisona z wykorzystaniem ruchów naprzemiennych oraz zabawy rytmicznej „Przyleciała mucha” starajmy się zadbać o dobrą koncentrację dziecka, o nieprzeciążanie nadmiarem innych bodźców zmysłowych zakłócających zabawę, wykonywać ćwiczenia dokładnie, wolno i zgodnie ze słowną instrukcją. W trakcie ćwiczeń starajmy się wykonywać układy choreograficzne (ruchy naprzemienne, słoń, punkty na myślenie) stojąc naprzeciw twarzą do dziecka oraz stosujemy większą ilość powtórzeń utworu oraz gestów, możemy przygotować obrazki np. muchy, wróbelka, dzięcioła.
  2. Podczas zabawy „O czym mówię?” możemy trochę zmodelować pytania na: „Co to jest?”. Każde dziecko lubi zabawy w zgadywanki – a ta dzisiejsza dotyczy i zabawy, i ćwiczenia sensorycznego „Co jest w worku?” Rozpoznawanie przez dotyk uruchamia wyobraźnię i stanowi źródło radości. Wkładamy do woreczka np. piłkę, autko, lalkę, łyżeczkę plastikową, banana. Dziecko rozpoznaje po kształcie przedmiot. Wspieramy mowę werbalną obrazkami.
  3. W trakcie zabawy matematycznej z wykorzystaniem papierowych kwiatków ćwiczymy orientację w przestrzeni: tu, tam, na górze, na dole – do pytania „Gdzie jest kwiatek?” oraz ćwiczymy funkcje wzrokowe: układanie koła z kolorowych kwiatów.
  4. Podczas powtarzania piosenki „Walczyk dla Babci i Dziadka” pomagamy dziecku śpiewać. Starajmy się zadbać o odpowiednio dostosowaną intonację i barwę głosu, używamy gestów i mimiki, słowa obrazując obrazkami i etykietkami, np. babci, dziadka, serce (wspomagamy naukę wykorzystując metodę słuchowo – wzrokową).
  5. Powtarzając zabawę ruchową „Poruszajmy się, jakbyśmy chodzili po…” demonstrujemy dziecku różne formy ruchu, w różnym tempie. Poranna gimnastyka doskonale usprawnia umiejętności lokomocyjne i nielokomocyjne dziecka, ale powinna być dostosowana do jego indywidualnych możliwości i odbywać się w asekuracji rodzica.
  6. Nagradzajmy brawami i naszą radością każdy sukces dziecka. Pomagajmy w jego pokonywaniu trudności – doradzajmy, dopingujmy, naprowadzajmy, ale nie wyręczajmy.

 

20.01.2022 (czwartek)

Tematyka: Serduszko dla babci i dziadka

Dzień dobry Kochane Dzieci!
Mam nadzieję, że dobrze Wam się spało i jesteście wypoczęte. Zjedzcie teraz pożywne śniadanie i umyjcie zęby. Jeżeli już wszystko zrobiłyście to zapraszam do wspólnej zabawy i nauki

1. Na miły początek zapraszam do zabawy „Przyleciała mucha..”

A to tekst do naszej wspólnej zabawy:

1.Przyleciała mucha i zrobiła bzz ( 4x)
Ja ją puk, a ona fru ( 4x)
2. Przypłynęła rybka i zrobiła plum ( 4x)
Plum, plum, plum, a potem chlup ( 4x)
3. Przyleciał dzięciołek i powiedział stuk ( 4x)
Stuk, stuk, stuk, a potem fru. ( 4x)
4. Przyszła sobie kurka i zrobiła ko ( 4x)
Ko, ko, ko, ko, ko, ko ( 4x)
5. Przyleciał wróbelek i powiedział ćwir ( 4x)
Stuk, stuk, stuk, a potem fru ( 4x)

2. A teraz ćwiczenia poranne przy muzyce – „Kreślimy kółeczka”

3. Ćwiczenia oddechowe i usprawniające narządy mowy, na podstawie wiersza E. M. Skorek „Zimne ręce”

Uhu, ha, uhu, ha,
mroźna zimę mamy.
Nasze ręce mocno zmarzły,                    Dzieci chuchają na dłonie
więc na nie chuchamy

Zimne ręce ciągle mamy,
nierozgrzane wcale.
Jeszcze sobie podmuchamy                    Chuchają po kolei na każdy palec u obu dłoni
na ten i i ten palec

Uhu, ha, uhu, ha,
mroźną zimę mamy.
Żeby ręce nam nie zmarzły,                     Dzieci chuchają na dłonie
to na nie chuchamy.

Sroga zima mocno trzyma,
płatków tysiąc leci.
By minęła szybko zima,
pilnie ćwiczą dzieci                                       Dzieci chuchają na dłonie

Uhu, ha, uhu, ha
dzieci zimę mają.
Zmarzły dzieciom małe noski,
więc na nie chuchają                                     Dzieci chuchają na nosy

Nie wykonał ktoś zadania,
to mu zimno będzie.
Nam jest ciepło od chuchania,
chociaż zima wszędzie                                  Dzieci chuchają na dłonie

4. Wykonanie pracy „Serduszko dla babci i dziadka”

– ćwiczenia ruchowo – graficzne
Dzieci kreślą w powietrzu obiema rękami kształt serduszka

– nauka rymowanki

Serduszko dla babci i dziadka mam,
Serduszko babci i dziadkowi dam

– zapoznanie ze sposobem wykonania pracy
Rysujemy dziecku serduszko na kartce z białego bloku a następnie prosimy, aby je wycięło (pomagamy dziecku). Przygotowujemy czerwona farbę. Dziecko macza dłonie w farbie i odbija na serduszku

5. Zabawa ruchowa – twórcza „Poruszamy się, jakbyśmy chodzili po…”
Rodzic określa, gdzie dzieci na niby się poruszają. One naśladują odpowiedni sposób poruszania się, np. po lodzie, sypkim piasku, , błocie, wodzie…itp.

A teraz zasłużony odpoczynek. Dziękujemy za wytrwałość i włożony wysiłek

Dostosowanie potrzeb edukacyjnych 

  1. Podczas zabawy rytmicznej „Przyleciała mucha” starajmy się zadbać o dobrą koncentrację dziecka, o nieprzeciążanie nadmiarem innych bodźców zmysłowych zakłócających zabawę. W trakcie ćwiczeń starajmy się wykonywać układy choreograficzne stojąc naprzeciw twarzą do dziecka oraz stosujemy większą ilość powtórzeń utworu oraz gestów, możemy przygotować obrazki np.muchy, wróbelka.
  2. Przy ćwiczeniu z muzyką „Kreślimy kółeczka” stojąc przed dzieckiem wykonujemy gesty razem z nim, pokazując wszystkie elementy ćwiczeń w piosence.
  3. W wolnym tempie, z utrzymanym kontaktem wzrokowym recytujemy dziecku wiersz E.M.Skorek „Zimne ręce” podczas którego naśladujemy dmuchanie, chuchanie, robimy minki, a dziecko nas naśladuje. Są to ćwiczenia oddechowo – artykulacyjne w formie zabawy, które wydłużają fazą wydechu, pogłębiają oddech i ćwiczą mięśnie aparatu artykulacyjnego. Pamiętajmy: wdech noskiem, a wydech ustami.
  4. Przy wykonywaniu pracy plastycznej „Serduszko dla Babci i Dziadka” razem z dzieckiem najpierw kreślimy dłońmi kształty serca w powietrzu, potem próbujemy recytować rymowankę wykorzystując gesty i mimikę. Podczas pracy plastycznej wydłużajmy dziecku czas samodzielnej pracy, pomagajmy w doskonaleniu posługiwania się nożyczkami i cięciu po linii oraz odbijaniu w farbie rączek na sercu.
  5. Podczas zabawy ruchowo – twórczej „Poruszajmy się, jakbyśmy chodzili po…” pokazujemy dziecku różne formy ruchu, w różnym tempie. Poranna gimnastyka doskonale usprawnia umiejętności lokomocyjne i nielokomocyjne naszego dziecka, ale powinna być dostosowana do jego indywidualnych możliwości i odbywać się w asekuracji rodzica.
  6. Pamiętajmy o pozytywnych zachętach i chwalmy dziecko za najmniejsze sukcesy.

 

19.01.2022 (środa)

Tematyka: Dwa słowa dla Babci i Dziadka.
Witamy wszystkie MOTYLKI!

Oto kilka propozycji na dziś:

1. Na początek zabawa muzyczno – ruchowa „Do góry i na dół”

DO GÓRY I NA DÓŁ:
Do góry i na dół
W bok, bok, bok
Do przodu, do tyłu
Skok, skok, skok
Ruszamy biodrami
Raz, dwa, trzy
I trzęsiemy kolanami
Teraz wszystko powtarzamy / I już tego dosyć mamy 🙂
HEJ!

2. Obserwacja krajobrazu przez okno – „Co widać za moim oknem?”…utrwalenie z dzieckiem aktualnej pory roku oraz charakterystycznych dla niej cech pogody

3. Stemplowanie – „Kwiaty dla babci i Dziadka”
Przygotowujemy dziecku stemple z ziemniaków (ziemniak przecięty na pół i wycięty w nim kształt kwiatka) oraz farby.
Dziecko odbija stemple (moczone w farbie) na kolorowym kartonie

4. Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki „Walczyk dla Babci i Dziadka”

I. Tańczymy dla babci walczyka

Niech niesie się wkoło muzyka.

Niech płynie muzyka na cały świat,

Żyj babciu, Żyj nam sto lat/ bis

II. Tańczymy dla dziadka walczyka

Niech niesie się wkoło muzyka,

Niech płynie muzyka na cały świat

Żyj dziadku, Żyj nam sto lat/bis

5. Rozmowa na temat piosenki
Pytamy dziecko:
– Co tańczą dzieci dla babci i dziadka?
– Co życzą dzieci babci i dziadkowi?

6. Nauka piosenki fragmentami, metoda ze słuchu
Powtarzamy z dzieckiem słowa piosenki; maszerując, klaszcząc, uderzając o kolana itp.

7. Zabawa ruchowo – naśladowcza „Pomagamy babci i dziadkowi”
Dziecko naśladuje czynności, których nazwy podaje Rodzic np. ścieranie kurzu, podlewanie kwiatów, zmywanie naczyń, wałkowanie ciasta itp.

Dziękujemy za wspólną zabawę i życzymy Wam miłego dnia 😊

Dostosowanie potrzeb edukacyjnych

1. Podczas zabawy muzyczno – ruchowej „Do góry i na dół” wykonujemy układy choreograficzne stojąc naprzeciw twarzą do dziecka, utrzymujemy kontakt wzrokowy oraz stosujemy większą ilość powtórzeń utworu. Starajmy się zadbać o nieprzeciążanie nadmiarem innych bodźców zmysłowych zakłócających zabawę oraz o stosowanie przerw.
2. Podczas prowadzenia obserwacji krajobrazu zimowego za oknem swojego mieszkania „Co widać za moim oknem?” starajmy się utrzymywać kontakt wzrokowy, mówić w wolnym tempie i w sposób wyraźny, stosować kolorowe obrazki z Zimą oraz zadawać pytania pomocnicze, także poparte gestem i mimiką. Stosujemy pytania proste ze wskazaniem palca: Co to jest? Co widzisz za oknem? Pokaż, gdzie jest?
3. Przy wykonywaniu pracy plastycznej „Kwiaty dla Babci i Dziadka” pomagamy w przygotowaniu pomocy do zadania, następnie w wycięciu wzorów na połowie ziemniaka – stempelka i zachęcamy do odbijania stempla w farbie na kolorowym kartonie. Wydłużajmy dziecku czas samodzielnej pracy, a po jej zakończeniu doskonalimy samodzielność dziecka w zakresie toalety mycia i wycierania rąk.
4. Oglądając i osłuchując się z melodią i słowami nowej piosenki „Walczyk dla Babci i dziadka” starajmy się zadbać o ciszę i dobrą koncentrację uwagi dziecka na filmie. Spróbujmy razem z dzieckiem kilkakrotnie zatańczyć w parze.
5. Rozmawiając o walczyku na filmie zadajemy pytania proste: Co robią dzieci? Kto tańczy? Dla kogo tańczą i śpiewają dzieci?
6. Podczas nauki drogą słuchową piosenki „Walczyk dla Babci i Dziadka” pomagamy dziecku śpiewać. Starajmy się zadbać o odpowiednio dostosowaną intonację i barwę głosu, używamy gestów i mimiki, słowa obrazując obrazkami i etykietkami, np. obrazek babci, dziadka, serce (wspomagamy naukę wykorzystując metodę wzrokową).
7. Podczas zabawy ruchowo – naśladowczej „Pomagamy Babci i Dziadkowi” wspomagamy naukę mowy biernej i czynnej wykorzystując gesty, mimikę, słowa, obrazki. Podajemy dziecku nazwę czynności np. „podlewamy kwiatki babci” , pokazujemy gestem czynność podlewania, wąchania kwiatków, pokazujemy obrazki pomocnicze, mówimy wyraźnie, stosujemy powtórzenia (raz dziecko, raz rodzic).
8. Starajmy się stosować pozytywne wzmocnienia (pochwały, brawa, radość z wykonanej i dokończonej czynności przez dziecko), stwarzajmy dziecku okazje do odczuwania przez niego satysfakcji i sukcesu. Chwalmy dziecko za najmniejsze sukcesy.

Teatrzyk Folko show

 

Dzielne „Motylki” obejrzały w „Mikołajki” teatrzyk Folko show  z Krakowa opowiadający o tradycji łowickich ozdób choinkowych

Mikołajki w "Motylkach"

 

„Mikołaju, Mikołaju my czekamy tu na Ciebie….”

Tą piosenką „Motylki” powitały dziś wyjątkowego gościa ….

Kalendarz adwentowy

 

„Motylki” codziennie wykonują  kolejne zadania z kalendarza adwentowego

"Dzień pluszowego misia"

 

25 listopada „Motylki” obchodziły Święto pluszowego misia.

Dzieci poznały historię Dnia misia, rozpoznawały słynne misie z bajek, bawiły się z misiami przy muzyce, układały „misiowe” puzzle a na zakończenie wykonały „cynamonowego” misia.

Sensoplastyka

 

Maluszki miały okazję uczestniczyć w zajęciach sensoplastycznych, czyli plastyce z wykorzystaniem wszystkich zmysłów. Podczas tej fantastycznej zabawy stymulują się równocześnie wszystkie zmysły. Jest to bardzo ważne dla rozwijającego się w pierwszych latach życia mózgu. Taka wielozmysłowa stymulacja intensywnie wspomaga tworzenie powiązań między neuronami w mózgu. Im więcej takich połączeń wytworzy się w dzieciństwie, tym sprawniej, szybciej i bardziej wydajnie będzie myślał młody (a później starszy) człowiek.

 

Praca plastyczna "Deszczowa pogoda"

 

Maluszki wykonały pracę pt. „Deszczowa pogoda” (na folii bąbelkowej), podczas której doskonaliły umiejętność kolorowania kredkami, malowania farbami oraz miały okazję poćwiczyć wycinanie

"Deszczowa chmura"

 

Na zajęciach pt. „Deszczowa chmura” „Motylki” dowiedziały się , w jaki sposób powstają chmury oraz skąd bierze się deszcz. Stworzyły także własną deszczową chmurę.

 

"Szkoła do Hymnu"

 

„Motylki” wzięły udział w akcji MEN „Szkoła do Hymnu”. W ten sposób uczciły Święto Odzyskania Niepodległości

Pasowanie na przedszkolaka

 

10 listopada w naszym przedszkolu odbyła się uroczystość pasowania na przedszkolaka. To pierwsza tak ważna uroczystość dla  „Motylków”. Od tego dnia stają się oficjalnie przedszkolakami.
Uroczystość rozpoczęła się od krótkiej części artystycznej, w której maluszki zaprezentowały swoje umiejętności – dając tym samym dowód, jak dużo już potrafią. Po części artystycznej, dzieci obiecały: zgodnie bawić się w przedszkolu, przychodzić każdego dnia z uśmiechem, słuchać pani i pomagać kolegom, być dzielnym przedszkolakiem. Następnie dokonało się uroczyste pasowanie każdego dziecka na przedszkolaka. Na pamiątkę tego ważnego wydarzenia każdy przedszkolak otrzymał dyplomik pasowania oraz drobny upominek.

"Dzień postaci z bajek"

 

 

"Nasze mieszkania"

 

Podczas zabawy dydaktycznej „Nasze mieszkania” maluszki miały okazję zapoznać się z nazwami poszczególnych pomieszczeń znajdujących się w domu o także miały możliwość posługiwania się liczebnikami porządkowymi

 

Zabawa "Mój dom"

 

Przy okazji tematu zajęć „Mój dom” maluszki miały okazję rozwijać umiejętność liczenia ale także świetnie się bawić 😊

Teatrzyk interaktywny "Baśniowe zagadki"

 

 

Maluszki pierwszy raz na placu zabaw

 

 

"Warzywny kosz" pełen witamin

 

 

Urodzinki Kornelki 👏🎁🎂

 

Idzie misio, idzie konik,

małpka, piesek no i słonik.

Wszyscy razem z balonami,

z najlepszymi życzeniami.

Bo to dzień radosny wielce

– masz już jeden roczek więcej

Wszystkie „Motylki” razem z paniami życzą Kornelce wszystkiego co najlepsze: uśmiechu, radości, zdrowia i mnóstwa wymarzonych prezentów

"Motyki" rozwijają swoją sprawność manualną podczas wykonywania pracy przestrzennej "Jesienne drzewko"

 

 

Dzień Chłopaka

 

W tym dniu szczególnym – września trzydziestego,

Witamy serdecznie chłopaka każdego.

dzisiaj święto Wasze, dzień prezentów, życzeń,

Innych przyjemności już nawet nie zliczę!

 

Od najmłodszych lat uczymy dzieci, żeby pamiętały o ważnych uroczystościach w życiu rodziny czy przedszkola.

Równie ważne jest więc Święto Chłopców, które obchodzimy 30 września.

W tym dniu dziewczynki wręczyły chłopcom słodkie upominki, złożyły życzenia i uściskały.

Nie zabrakło także słodkiego poczęstunku dla wszystkich dzieci.

Każdy z chłopców miał okazję zrobić sobie super fotografię.

Na pamiątkę tego święta dziewczynki wręczyły kolegom odznaki „Super chłopaka”.

Był to dzień pełen wrażeń, atrakcji, radości i dobrej zabawy.

Spotkanie z Panem policjantem

 

 

"Owocowe" puzzle

 

 

Owoce są smaczne i zdrowe

 

Podczas zajęć maluszki miały okazję poznać owoce wszystkimi zmysłami: dotykając, wąchając i smakując

Ćwiczymy rączki podczas wykonywania wydzieranki "Czerwone jabłuszko "

 

 

Dzień przedszkolaka

 

Z okazji Dnia przedszkolaka „Motylki” obejrzały występ Teatru Marionetek „Falko Show” z Krakowa

Urodzinki Gabrysi 👏🎁🎂

 

Idzie misio, idzie konik,

małpka, piesek no i słonik.

Wszyscy razem z balonami,

z najlepszymi życzeniami.

Bo to dzień radosny wielce

– masz już jeden roczek więcej

Wszystkie „Motylki” razem z paniami życzą Gabrysi wszystkiego co najlepsze: uśmiechu, radości, zdrowia i mnóstwa wymarzonych prezentów

Ślimak, ślimak pokaż rogi....Spacer to również okazja do obserwacji przyrodniczych

 

 

Język angielski w maluszkach

 

 

"Motylki" utrwalają swoje znaczki

 

 

Praca plastyczna "Jesienne drzewko - witrażyk"

 

 

 

Zbieramy jesienne listki do naszego kącika przyrody

 

 

Tworzymy "Kodeks przedszkolaka"

 

 

 

 

 

 

Poznajemy zasady ruchu drogowego

 

 

 

 

Pierwsze dni i zabawy dzielnych maluszków w przedszkolu

 

 

 

 

Spacerujemy alejkami wokół przedszkola

 

 

"Dzień Kropki" w "Motylkach"

 

15 września maluszki włączyły się w obchody Międzynarodowego Dnia Kropki – święta kreatywności, talentu i inności. Bo przecież każde dziecko ma talent, tylko nie zawsze umie go odkryć, potrzebuje kogoś, kto ten talent w nim zauważy . W tym dniu dzieci kreatywnie spędziły czas. Było pełno kropek, kropeczek i zabaw z kropką w roli głównej

 

 

 

 

Miejskie Przedszkole Nr 21
z oddziałami integracyjnymi
ul. Żwirowa 20, 08-110 Siedlce,
woj. mazowieckie

e-mail: mp21@mp21.siedlce.pl
Sekretariat: 25 794 34 22
Dyrektor: 25 794 34 21