INTEGRACJA SENSORYCZNA

Integracja Sensoryczna (24.06-25.06.2020r.)

  1. Zabawa manipulacyjna z labiryntem na kawałku kartonu. Po kliknięciu na link przejdziecie do filmu z opisem zabawy.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=24&v=CbY9k3WQgyI&feature=emb_logo

  1. Zabawy dla dzieci w odgadywanie i rozpoznawanie po dotyku

Dwa koszyczki, ulubione zabawki zebrane w całym domu i prosta zabawa w odgadywanie gotowa. To świetna propozycja na zabawę dla jednego dziecka jak i rodzeństwa. Po kliknięciu na link przejdziecie do opisu oraz filmu z naszej zabawy.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=6tYci_Oq9XM&feature=emb_logo

Integracja Sensoryczna (17.06-18.06.2020r.)

1. „Przeprawa przez rzekę”

Wyobraźcie sobie, że przez Wasz pokój przepływa rzeka. Długi rwący potok rozciąga swoje brzegi od stołu, aż do kanapy lub od ściany do ściany, w zależności od rozkładu mieszkania.

Musicie przejść na drugą stronę skacząc po kamieniach, ale tak, aby nie wpaść do wody.

Czym są kamienie? Poduszkami jaśkami lub innymi kawałkami materiału. Rozłóżcie je na podłodze tak, aby przejście po nich nie było zbyt łatwe. I po każdym prawidłowym przedostaniu się na drugi brzeg zmieniajcie ustawienie. Oczywiście na trudniejsze, tak jakby to był kolejny level do przejścia w grze.

 

2. „Wylosuj zadanie”

Napiszcie kilka prostych czasowników lub ciekawych zadań np. „poruszaj się jak pingwin”, „skacz jak żaba”. Włóżcie je do słoika i losujcie zadania dla każdego członka rodziny.

 

3. ‘Kamienne litery”

Ciekawy pomysł na zabawę i naukę z wykorzystaniem naturalnych elementów przyrody dla młodszych dzieci. Można w ten sposób wprowadzić dziecko w świat samogłosek i sylab. Układnie literek z kamyków to świetna zabawa sensoryczna i twórcza. Dodatkowo możecie pobrać bezpłatnie cały polski alfabet do druku.

https://mojedziecikreatywnie.pl/sdm_downloads/alfabet-wyklejania-plastelina-malowania/

Integracja Sensoryczna (10.06-11.06.2020r.)

 

1. Poszukiwacze skarbu

Nic tak nie motywuje, jak rozwiązywanie zadań i zagadek, by dotrzeć do okrytego tajemnicą skarbu. Można narysować normalnie lub eksperymentalnie mapę, dodać kilka zadań specjalnych, typu: zrób 10 przysiadów, zakręć się 3 razy, podskocz 7 razy do góry itp. lub pochować kilka kartek z podpowiedziami takimi jak „sprawdź pod łóżkiem”, „szukaj za kanapą”, „zajrzyj do lodówki” itp. by dziecko nareszcie odnalazło skarb! A co będzie poszukiwaną nagrodą zależy już tylko od Was!

2. Wyścig żółwi

Zabawa, przy której jest sporo śmiechu, a dzieciaki lubią ją powtarzać i bić swoje rekordy. Nazwa może bardziej Wam się skojarzyć z grą planszową, ale tym razem to nie to! Pamiętacie ze szkolnych zajęć gimnastycznych woreczki z grochem? Będziecie ich potrzebowali! Bardzo łatwo je uszyć, ale jeśli jednak z igłą i nitką Wam nie po drodze, wsypcie groch lub kaszę do woreczka na mrożonki. A teraz reguły gry! Na mecie ustawia się jedno lub więcej dzieci w pozycji na czworaka (mama czy tata również mogą). Każdy zawodnik na plecach ma balast w postaci woreczka. Każdy porusza się na czworaka najszybciej jak potrafi. Gdy woreczek spadnie zaznaczamy od miejsca dokąd żółw dotarł. Dzieciaki lubią poprawiać swój rekord i próbować dojść za każdym razem dalej. I tak zabawa może trwać naprawdę długo.

Można skorzystać z poniższych propozycji.

https://mojedziecikreatywnie.pl/2013/08/majsterkowanie-i-srubek-wkrecanie/

https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/11/zabawy-dla-dzieci-w-domu/

https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/09/odrysowywanie-cieni-zabawa-motoryczna/

Integracja Sensoryczna (03.06-04.06. 2020r.)

Zabawy wspomagające integrację sensoryczną.

„Skocz do mety”

W gry planszowe można grać nie tylko przy planszy! Wystarczy kostka do gry, dwa sznurki na podłodze oznaczające start, metę i możemy zaczynać. Ustawiamy zawodników przy pierwszej linii. Każdy z nich rzuca kostką i skacze tyle razy ile oczek wyrzucił. Powtarzamy to aż ktoś przekroczy linię mety! Prawda, że proste? A jakie zajmujące!

„Butelkowy slalom”

Uważacie, że poruszanie się slalomem jest łatwe? To spróbujcie to zrobić z zawiązanymi oczami!

Ta zabawa poprawia koncentrację, ćwiczy zapamiętywanie i koordynację ruchową.

Zaczynacie od rozstawienia dwóch butelek po pokoju. Dziecko ma chwilę na przyjrzenie się i zapamiętanie gdzie stoją, po czym zawiązujecie mu oczy. Zadanie polega na przejściu w taki sposób, aby nie przewrócić żadnej z butelek. Gdy uda mu się przejść poziom, dokładacie kolejną przeszkodę i tak do momentu, aż skończą Wam się w domu plastikowe butelki.

 

„Skarpetkowa wojna”

Na pewno masz w pralni czy w łazience taką szufladę, w której trzymasz skarpetki bez pary. U mnie jest ich już tyle, że spokojnie można z nich zrobić niezłą stertę „śnieżek”. Skarpetki zwiń w kulkę i rozpocznij skarpetkową wojnę. Uderzenie takim pociskiem nie boli, a plus jest taki, że może podczas zabawy jakimś trafem uda się kilka sparować.

Integracja sensoryczna 27-28 maja 2020
Integracja sensoryczna (13.05-14.05.)

 

1.”Zgadnij, jak daleko”-( szacowanie odległości i ilości, czucie proprioceptywne, odgadywanie odległości ma pozytywny wpływ na dyskryminację wzrokowo – przestrzenną i wyobraźnię)

To ćwiczenie zaczyna się od głównego punktu odniesienia każdego dziecka – jego ciała i pomaga mu zmierzyć, jak daleko i ile. Jak wysoko muszę podnieść kolano, żeby wejść na stopień? Gdzie są ręce? Jak blisko innych stoję?

Potrzebne przedmioty: sznurek, papier do pakowania, nożyczki, kredki.

Zmierz wzrost swojego dziecka i odetnij kawałek sznurka tej samej długości. Zapytaj ile długości ciebie zmieści się od jednego końca dywanu do drugiego? Dziecko może zmierzyć tą odległość za pomocą sznurka.

Powiedz by położyło się na papierze i obrysuj jego kształt. Dziecko wycina swój kształt i rysuje twarz i ubranie. (Jeśli nie masz papieru, to można obrysować kształt dziecka na piasku lub kredą na kostce.)

Poćwiczcie chodzenie stopa za stopą licząc ile stóp dziecka wynosi długość pokoju, a ile stóp osoby dorosłej lub rodzeństwa?

Ile dłoni dziecka zmieści się na długości stołu, a ile dłoni osoby dorosłej?

Aby ćwiczenie było ciekawsze urozmaicamy je o pomysły dziecka.

 

2. „ Papierowa piłka nożna”- (rozciąganie i prostowanie nóg wpływa pozytywnie na propriocepcję , kopanie rozwija poczucie równowagi, dużą motorykę, koordynację obustronną , rozwija przekraczanie linii środka ciała, stopniowanie siły ruchu i planowanie motoryczne)

Potrzebne przedmioty: torba papierowa

Zgniatamy torbę na kształt piłki.

Dziecko kilka razy odbija piłkę do góry, kopie do przodu, na boki, zmieniając nogę, trafia do celu, kto kopnie dalej, odbija piłkę papierową głową, ręką, kolanem. Można zagrać mecz z dzieckiem. Pamiętamy aby ćwiczenie było ciekawsze urozmaicamy je o pomysły dziecka.

 

3. Pudełkowe budowle

Zamiast zwykłych klocków. Można przez jakiś czas gromadzić rozmaite pudełka. Różnych rozmiarów, z różnych materiałów, kolorowe i szare. Do tego potrzebujemy pisaki, taśmę klejącą, nożyczki, kolorowy papier itp. Dziecko ma za zadanie zbudować np. schody z pudeł i pudełek albo wieżę. Można po nich chodzić, można je burzyć. Od największego do najmniejszego. Może posegregować pudełka duże i małe. Prostokątne i okrągłe. W takim kolorze i w innym. Ciężkie i lekkie. Papierowe i plastikowe itp. Tak naprawdę z pudeł, pudełeczek i pudełek dziecko może wyczarować wszystko. Kuchnię i piekarnik. Komputer i telewizor. Rozmaite pojazdy, zwierzaki lub postaci bajkowe i realne. Dodatkowo można je także pomalować.

 

Można skorzystać z poniższych propozycji.

https://www.facebook.com/helloWonderful/videos/2546868085601823/

https://www.facebook.com/watch/?ref=saved&v=202083407528745

Integracja sensoryczna (06-07.05.2020r.)
  1. „Łapię – rzucam” (stymulacja przedsionkowa, integracja Odruchów Tonicznych, rozwój koordynacji ruchowej, rozwój reakcji równoważnych, rozwój dystrybucji napięcia mięśniowego)

Dziecko leżąc na piłce na brzuchu zbiera piłeczki, klocki lub maskotki znajdujące się wokół niego na podłodze. Zadaniem dziecka jest wrzucenie przedmiotów do pojemnika ustawionego na podłodze.

Można modyfikować ćwiczenie. Rodzic trzyma pojemnik na wysokości , a dziecko trafia do pojemnika. Ćwiczenie można wykonać w pozycji siedzącej na piłce. Dziecko podnosi zabawkę z podłogi i trafia do pojemnika.

 

  1. „Siłacz” (stymulacja dotykowa, rozwój percepcji ciała)

Dziecko w pozycji stojącej odwraca się plecami do ściany. Rodzic umieszcza piłkę pomiędzy dzieckiem, a ścianą. Dziecko przesuwa ją plecami od dołu do góry, na boki tak, aby nie wypadła.

  1. „Poszukiwacze skarbów”( rozwój koordynacji wzrokowo – ruchowej- słuchowej, relaksacja)

Wybieramy z dzieckiem przedmioty, zabawki dostępne w domu po czym dziecko odwraca się i nie patrzy, a rodzic ukrywa przedmioty, zabawki w pokoju.

Zadaniem dziecka jest je odnaleźć. Umawiamy się z dzieckiem na zrozumiałe dla niego komunikaty i w ten sposób naprowadzamy dziecko do ukrytego skarbu. Zamieniamy się rolami z dzieckiem. Teraz rodzic jest poszukiwaczem skarbów.

Można skorzystać z poniższych propozycji.

https://www.facebook.com/gditsi.annarozycka/videos/589535024978282/

https://www.facebook.com/gditsi.annarozycka/videos/849109528889410/

 

Integracja sensoryczna - propozycje ćwiczeń (29.04-30.04.2020r)
  1. Złap bańkę” – (stymulacja przedsionkowa, rozwój obustronnej koordynacji ruchowej, rozwój stabilizacji obręczy barkowej).

Dziecko siada w odpowiedniej dla niego pozycji na krześle, fotelu obrotowym. Rodzic wprawia w ruch rotacyjny dziecko. Po wykonaniu 3 obrotów w lewą stronę zatrzymujemy krzesło, fotel. Po zatrzymaniu dziecko rozkłada ręce, unosi je w linii prostej na wysokości obręczy barkowej. Rodzic w tym czasie puszcza bańki mydlane. Dziecko łączy ręce w linii prostej przed sobą i zbija jak najwięcej baniek, po czym wraca do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtarzamy w prawą stronę. ( Jeśli dziecko dobrze znosi ruch rotacyjny możemy to ćwiczenie powtórzyć kilka razy. Natomiast jeśli dziecko zgłosi jakiś dyskomfort podczas tego ćwiczenia – przerywamy je i wracamy do niego po kilku dniach).

  1. Zbijak” – ( stymulacja przedsionkowa, rozwój reakcji równoważnych, rozwój przekraczania linii środkowej ciała, rozwój orientacji przestrzennej, stymulacja słuchowa).

Wypełniamy balon ryżem, grochem lub fasolą. Dziecko siedzi na dowolnej dostępnej huśtawce, rodzic zawiesza lub trzyma balon uwiązany na tasiemce. Zadaniem dziecka jest trafiać w balon – jedną ręką, drugą ręką, obydwoma rękami, głową, nogami. Możemy modyfikować to ćwiczenie o pomysły dziecka. (można użyć do zabawy klepki na muchy, rolki po ręczniku kuchennym, dziecko może celować do balonika małymi maskotkami).

  1. Bębniarz”- (stymulacja proprioceptywna, stymulacja słuchowa).

Rodzic lub starsze rodzeństwo wystukuje rytm nogami lub rękami. Zadaniem dziecka jest powtórzenie tego rytmu oraz wymyślenie swojego rytmy dla rodzica. To ćwiczenie możemy modyfikować o pomysły dziecka. ( można je wykonać na stojąco, na leżąco lub siedząco, z zamkniętymi oczami).

 

Domowa masa plastyczna:

W sklepach można kupić ciastolinę, piaskolinę, piankolinę i jeszcze kilka innych mas, najlepsza zabawa jest jednak z takimi, które zrobimy wspólnie z dzieckiem.

Jakie masy można przygotować w domu?

masę solną (szklanka soli, szklanka mąki, woda),

piasek kinetyczny (piasek, skrobia kukurydziana,płyn do mycia naczyń i woda),

piasek księżycowy (piasek, soda oczyszczona i pianka do golenia),

aksamitną masę (mąka ziemniaczana, odżywka do włosów),

ciecz nienewtonowską (mąka ziemniaczana i woda).

Pozwól dziecku gnieść, ugniatać, dotykać i lepić to, co mu się podoba.

 

Pudełkowe budowle:

Zamiast zwykłych klocków. Można przez jakiś czas gromadzić rozmaite pudełka. Różnych rozmiarów, z różnych materiałów, kolorowe i szare. Do tego potrzebujemy pisaki, taśmę klejącą, nożyczki, kolorowy papier itp. Dziecko ma za zadanie zbudować np. schody z pudeł i pudełek albo wieżę. Można po nich chodzić, można je burzyć. Od największego do najmniejszego. Może posegregować pudełka duże i małe. Prostokątne i okrągłe. W takim kolorze i w innym. Ciężkie i lekkie. Papierowe i plastikowe itp.

 

Można skorzystać z poniższych propozycji.

https://www.facebook.com/watch/?ref=saved&v=911898219255411

https://www.facebook.com/gditsi.annarozycka/videos/247213079998114/

Propozycje ćwiczeń. 22-23.04.2020r.

 

Usprawnianie układu przedsionkowo-proprioceptywnego

  • naleśnik – zawijanie dziecka w koc, folię z pęcherzykami, karimatę (głowa

zawsze na zewnątrz), następnie dociskanie pleców, pośladków, rąk, nóg

  • podskoki, obroty, kontrolowane upadki na materacu

  • zabawy w przepychanie i siłowanie się

  • w leżeniu na plecach dociskanie kolan do klatki piersiowej

  • leżenie na podłodze z nogami opartymi o ścianę i toczenie stopami piłkami

piłki plażowej

Rozwijanie ogólnej koordynacji ruchowej i sekwencyjności:

  • Czołganie się po podłodze w przód i tył,

  • rzucanie do celu tyłem,

  • kreślenie symetrycznych kół stopami i łokciami,

  • chodzenie po linii peostej w przód, tył, bokiem, chodzenie z woreczkiem na głowie,

  • klaskanie dłońmi nad głową, z przodu z tyłu i po bokach,

  • strzelanie goli do bramki za pomocą kija hokejowego,

  • czworakowanie bokiem,

Ćwiczenia ruchów naprzemiennych:

  • dotykanie na zmianę prawą ręką lewego kolana i lewą ręką prawego kolana,

  • skoki pajacyka,

  • uderzanie prawą ręką w lewe udo i lewą w prawe,

  • w pozycji na czworakach: prostowanie prawej ręki i lewej nogi, oraz lewej ręki

  • i prawej nogi,

  • w leżeniu na plecach: chwytanie prawą ręką lewej pięty i lewą prawej,

  • przeskakiwanie z nogi na nogę w różnym tempie i zgodnie z rytmem,

Kształtowanie odruchu obronnego:

  • dziecko w siadzie prostym popychamy na boki, aby doprowadzić je do podparcia

raz na prawej i raz na lewej ręce.

  • Walki kogutów,

  • popychanie dziecka będącego w klęku prostym zmuszając je do podparcia się na

rękach.

Teatrzyk cieni

To stary i sprawdzony pomysł, ale teraz możecie go wykorzystać w nieco zmienionej wersji. Nie używamy paluszków, a wycinamy nożyczkami konkretne kształty z papieru. Np. zwierzątka czy pojazdy, postaci. Różne kształty. Mocujemy je przy pomocy taśmy klejącej (lub jeśli nie mamy np. plastra) do drewnianych patyczków, np. takich od szaszłyków. I rzucamy cienie na ścianie opowiadając konkretne historyjki lub śmieszne sytuacje.

Można skorzystać z poniższych propozycji.

https://www.youtube.com/watch?v=rnXI0OGTfPE

https://www.facebook.com/gditsi.annarozycka/videos/676655599792155/

15-16.04.2020r.
  1. Usprawnianie układu przedsionkowo-proprioceptywnego

  • jazda na hulajnodze, rowerze

  • skakanie na piłkach typu skoczki

  • obracanie się w fotelu obrotowym (zaczynamy od dwóch, trzech obrotów w jedną stronę, zatrzymujemy fotel i obracamy go w przeciwną stronę)

  • wspinanie się po drabince

  • turlanie się po podłodze z nogami wyprostowanymi i rękami ułożonymi

wzdłuż ciała

  • ślizganie się na małym kocyku w pozycji na brzuchu, dziecko odpycha się

rękami od podłoża albo rodzic ciągnie dziecko za kocyk lub ręce

  • w leżeniu na plecach: masaż pleców, rąk i nóg dziecka piłkami o różnym

stopniu sprężystości i zróżnicowanej fakturze ruchem turlania i

sprężynowania

 

  1. Usprawnianie układu dotykowego

  • kreślenie na plecach dziecka znaków, figur, cyfr, liter,

  • robienie kul z papieru o różnej fakturze i rzucanie nimi do celu,

  • smarowanie dłoni pianką do golenia, kisielem, farbami,

  • dotykanie poszczególnymi palcami odpowiednich faktur,

  • różnicowanie szczypania, drapania, opukiwania, oklepywania,

  • opukiwanie dłoni klockiem,

 

  1. Usprawnianie małej motoryki i grafomotoryki

  • pogrubianie prostych wzorów

  • prowadzenie linii między dwoma liniami

  • obrysowywanie szablonów

  • wydzieranie papieru, bibuły

  • przecinanie papieru, kartonu nożycami

  • używanie trójkątnych i ergonomicznych nasadek na ołówki i długopisy

  • posługiwanie się trójkątnymi kredkami i ołówkami

  • gry typu: pchełki, skaczące żabki

  • formowanie kulek palcami z folii aluminiowej

 

  1. Ćwiczenia kształtujące obraz i schemat ciała oraz orientację przestrzenną:

  • nazywanie i dotykanie poszczególnych części ciała

  • rzucanie woreczków wg instrukcji: do góry, do tyłu, w lewo, w prawo w dół,

  • dotykanie i poruszanie prawymi i lewymi częściami ciała

  • wrzucanie woreczków do kosza ustawionego przed dzieckiem zgodnie

z instrukcją: prawą ręką dwa woreczki, lewą ręką jeden woreczek,

  • poruszanie się wg instrukcji: zrób dwa kroki do przodu, trzy kroki do tyłu,

jeden w prawo,

  • zabawa w lustro – powtarzanie ruchów drugiej osoby,

 

  1. Zgadnij co widzę!

To genialna zabawa na podróż. Choć można się bawić też i w domu, i na spacerze. Nic do niej nie potrzebujesz. Tylko wzroku i spostrzegawczości właśnie! Na czym polega? Jedna z osób wybiera jakąś rzecz z otoczenia i próbuje ją opisać. Podaje w jakim jest kolorze, jaki ma kształt, wielkość, jak jest daleko, jakie są jej cechy charakterystyczne itp. A wszyscy inni próbują zgadnąć co to może być. Ten kto rozpozna, wymyśla kolejną zagadkę.

Inna, łatwiejsza wersja – z młodszym dzieckiem. Mówimy, że widzimy coś tylko przy pomocy kolorów, np. widzę coś zielonego, widzę coś czarnego, widzę coś czerwonego. Co to może być?

 

Można skorzystać z poniższych propozycji.

08-09. 04
Propozycje ćwiczeń (01.04.-02.04.2020r.)

Integracja Sensoryczna propozycje ćwiczeń II

PRZYKŁADY ĆWICZEŃ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ

 
https://www.youtube.com/watch?v=X655B4ISakg
 
 
 
Przesyłam kolejną lekcję tańca 

Dobrej zabawy

P.Małgosia